Academic production in Education Financing in the Brazilian Northeast: theses and dissertations in education from federal universities
DOI:
https://doi.org/10.22491/2236-5907132340Keywords:
Education Financing, Academic Production, Review StudiesAbstract
The article presents an overview of the academic production on Education Financing in the Postgraduate Programs in Education of the federal universities in the Brazilian Northeast, from 1990 to 2019. The documentary research, of an exploratory and descriptive nature, inserted among the review studies that map and analyze, was based on content analysis to explore the 87 theses and dissertations on Education Financing. The results showed a significant growth in production in the area, with a prevalence of dissertations and a concentration of studies in some universities (UFPI, UFRN, UFC and UFPB), as well as the predominance of the themes: valorization of teaching, social control and financing of basic education. In contrast, the research showed the need for more studies on: financing of secondary education and youth and adult education; public spending on MDE and financial decentralization – themes with less representation of the analyzed set.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli. A jovem pesquisa educacional brasileira. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 11-24, set. p. 567-80, dez. 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/3133/3046. Acesso em: 17 maio 2020.
ANIBAL, Sérgio Fabiano; TORRE, Patrícia Dalla. Tendências acerca da formação docente em periódicos acadêmicos brasileiros. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, ano 24, n. 42, p. 335-370, maio/ago. 2019. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/lingedusoc. Acesso em: 22 jun. 2022.
AZEVEDO, Janete Maria Lins de; AGUIAR, Márcia Ângela. A produção do conhecimento sobre a política educacional no Brasil: um olhar a partir da Anped. Educação & Sociedade, v. 22, n. 77, p. 49-70, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302001000400004&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 20 abr. 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BELLO, Isabel Melero; JACOMINI, Márcia Aparecida; MINHOTO, Maria Angélica Pedra. Pesquisa em política educacional no Brasil (2000-2010): uma análise de teses e dissertações. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n. 2, p. 369-393, jul./dez. 2016. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6073/4054. Acesso em: 05 dez. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 11.738, de 16 de julho de 2008. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2008. Disponível em: https://planodecarreira.mec.gov.br/images/pdf/lei_11738_16072008.pdf Acesso em: 21 mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Brasília, DF, 2020a. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Content/history. Acesso em: 08 dez. 2020.
BRASIL. Ministério do Planejamento, Desenvolvimento e Gestão. Portal Brasileiro de Dados Abertos. Brasília, DF, 2020b. Disponível em: https://dados.gov.br/pagina/sobre. Acesso em: 11 dez. 2020.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq. Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil – Lattes. Brasília, DF, 2020c. Disponível em: dgp.cnpq.br/dgp/faces/consulta/consulta_parametrizada.jsf. Acesso em: 28 dez. 2020.
CARDOSO, Elisângela Andrade Moreira; SILVA, Letícia Andrade; SANTOS, Arlete Ramos dos. Formação, currículo e prática pedagógica: desafios da contemporaneidade. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, ano 23, Edição especial, dez. 2018. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/lingedusoc. Acesso em: 10 jun. 2022.
DAVIES, Nicholas. Fundeb: a redenção da educação básica? Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 96, p. 753-774, out. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v27n96/a07v2796.pdf. Acesso em: 30 jul. 2020.
DAVIES, Nicholas. A aplicação das verbas da educação: controle estatal ou social? Revista Faz Ciência, v. 12, n. 16, p. 57-74, jul./dez. 2010. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/fazciencia/article/view/7436/5506. Acesso em: 27 jul. 2020.
DAVIES, Nicholas. Levantamento bibliográfico sobre financiamento da educação no Brasil de 1998 a 2014. Educação em Revista, Marília, v. 15, n. 1, p. 91-162, jan./jun. 2014. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/4749. Acesso em: 30 jul. 2020.
EDNIR, Madza; BASSI, Marcos. Bicho de sete cabeças: para entender o financiamento da educação brasileira. São Paulo: Ação Educativa, 2009.
FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina. O lugar da teoria na pesquisa em política educacional. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 2, p. 1-19, jul./dez. 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/39636731/O_lugar_da_teoria_na_pesquisa_em_pol%C3%ADtica_educacional. Acesso em: 07 jan. 2020.
FORNER, Vivian Annicchni; TASSONI, Elvira Cristina Martins. Práticas pedagógicas de alfabetização: um levantamento em periódicos da área no período de 2010 a 2014. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, ano 22, n. 37, p. 430-461, jul./dez. 2017. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/lingedusoc. Acesso em: 20 jun. 2022.
GATTI, Bernardete Angelina. Pesquisa em educação: pontuando algumas questões metodológicas. Nas Redes da Educação, Campinas, SP, out. 2003. Disponível em: www.fae.unicamp.br/revista/gati.html. Acesso em: 23 ago. 2020.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOMES, Candido A.; CARNIELLI, Beatrice L.; JESUS, Welligton F. de; LEAL, Helder B. O financiamento da educação brasileira: uma revisão da literatura. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação – RBPAE, v. 23, n. 1, p. 29-52, jan./abr. 2007. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/19012. Acesso em: 02 set. 2020.
JACOMINI, Márcia Aparecida; MINHOTO, Maria Angélica P.; CAMARGO, Rubens Barbosa de. Financiamento da educação e remuneração docente na educação básica: uma abordagem a partir de planos de carreira, vencimentos e composição remuneratória em 2010. Fineduca – Revista de Financiamento da Educação, Porto Alegre, v. 2, n. 10, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/fineduca/article/view/51386/31840. Acesso em: 06 ago. 2020.
JACOMINI, Márcia Aparecida; PENNA, Marieta Gouvêa de Oliveira; BELLO, Isabel Melero. Estudos de revisão sobre produção acadêmica em políticas educacionais (2000-2010). Jornal de Políticas Educacionais, v. 13, n. 21, jun. 2019. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/66810/39047. Acesso em: 18 maio 2020.
MAINARDES, Jefferson. A pesquisa no campo da política educacional: perspectivas teórico-epistemológicas e o lugar do pluralismo. Revista Brasileira de Educação, v. 23, e230034, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v23/1809-449X-rbedu-23-e230034.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.
MOREIRA, Jani Alves da Silva. Políticas de financiamento e gestão da educação básica (1990-2010): os casos Brasil e Portugal. 2012. 357 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2012.
NASCIMENTO, Maria Luzirene Oliveira do. O PRONATEC no âmbito das políticas públicas de educação profissional: da dualidade estrutural à mercantilização da qualificação profissional. 2016. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2016.
PINTO, José Marcelino de Rezende. Os recursos para educação no Brasil no contexto das finanças públicas. Brasília: Editora Plano, 2000.
PINTO, José Marcelino de Rezende. A política recente de fundos para o financiamento da educação e seus efeitos no pacto federativo. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100 – Especial, p. 877-897, out. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a1228100.pdf. Acesso em: 05 ago. 2020.
PINTO, José Marcelino de Rezende. Financiamento da educação básica: a divisão de responsabilidades. Retratos da Escola, v. 6, n. 10, p. 155-172, jan./jun. 2012. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/176/333. Acesso em: 09 ago. 2020.
ROMANOWSKI, Joana Paulin. As licenciaturas no Brasil: um balanço das teses e dissertações dos anos 90. 2002. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em educação. Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006. Disponível em: http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=237&dd99=view/2192/648. Acesso em: 27 jun. 2017.
SANTOS, Alfredo Sérgio Ribas dos. Financiamento da educação no Brasil: o estado da arte e a constituição do campo (1996 a 2010). Jundiaí: Paco Editorial, 2013.
SILVA, A. A. (coord.) et al. A produção acadêmica em políticas educacionais no Brasil: características e tendências (2000-2010): dados dos programas conceito 5 ou mais. [banco de dados]. Pesquisa financiada pelo CNPq, Edital/Chamada, CNPq/CAPES nº 07/2011. Feira de Santana: Cede, 2014. Disponível em: http://www2.uefs.br/cede/docs/a-producao-academica-em-politicas-educacinais-2000-2010.pdf. Acesso em: 9 fev. 2017.
SOUZA, Ângelo Ricardo de. A pesquisa em política e gestão da educação no Brasil (1998-2015): atualizando o estado do conhecimento. Educação & Sociedade, Campinas, v. 40, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302019000100500. Acesso em: 03 abr. 2020.
VELLOSO, Jacques. Pesquisas no país sobre financiamento da educação: onde estamos? In: WITTMANN, Lauro Carlos; GRACINDO, Regina Vinhaes (Coords.). O estado da arte em política e gestão da educação no Brasil: 1991 a 1997. Brasília: ANPAE; Campinas: Editora Autores Associados, 2001, p. 111-132.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html