Data panel of the Direct Money to School Program (PDDE) at national level: proposals for monitoring PDDE
DOI:
https://doi.org/10.22491/2236-5907129278Keywords:
PDDE, School Financial Management, IdeGES, Panel, Education policy monitoringAbstract
The paper presents the process of building a data panel and indicators called “Direct Money to School Program (PDDE) and school financial management in Brazil”, bringing data from a national survey carried out with 1,744 subjects from schools from all federated entities. The discussion presents theoretical-methodological aspects that indicate proposals for monitoring and (re)constructing PDDE indicators, with a specific focus on the PDDE's Decentralized Management Performance Index (IdeGES-PDDE).
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009. Diário Oficial da União, Brasília, 2009.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Caderno de estudos do Curso em Conceitos e Instrumentos para o Monitoramento de Programas. Curso 3: Avaliação. Brasília, DF: 2015. 89 p.
BRASIL. MEC/FNDE. Especificação Técnica do Índice de Desempenho da Gestão Descentralizada do PDDE (IdeGES-PDDE). Brasília: Diretoria de Ações Educacionais (DIRAE), 2018.
BRASIL. MEC/FNDE. Resolução nº 06, de 27 de junho de 2022. Diário Oficial da União, Brasília, 2022.
CAPOCCHI, E. R. Avaliações em larga escala e políticas de responsabilização na educação: evidências de implicações indesejadas no Brasil. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
CARVALHO, M. C. B. Avaliação participativa, uma escolha metodológica. In: RICO, E. M. (Org.). Avaliação de políticas sociais: uma questão em debate. São Paulo: Cortez, 1998.
CECAMPE-SUL. Centro colaborador de apoio ao monitoramento e à gestão de programas educacionais da Região Sul. 1º relatório de andamento. Organizadoras: LUCE, M. B.; MACHADO, M. G. F.; FARENZENA, N.; BATISTA, N. C.; MARCHAND, P. Revisão e diagramação: Edson Leonel de Oliveira. Porto Alegre: UFRGS, 2021. 500 p.
FARIA, C. A. P. A Política da Avaliação de Políticas Públicas. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 20, n. 50, p. 97-169, out 2005.
JANUZZI, P. M. Uso, mau uso e abusos de indicadores sociais na formulação e avaliação de políticas públicas municipais. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 1, p. 51-72, jan./fev. 2002.
JANUZZI, P. M. Avaliação de programas sociais: conceitos e referenciais de quem a realiza. Estudos Em Avaliação Educacional, v. 25, n. 58, p. 22–42, 2014.
REIS, F. T. Indicadores Sintéticos Educacionais e o uso de Business Intelligence (BI): o caso do Programa Dinheiro Direto na Escola (PDDE). In: ENCONTRO INTERNACIONAL PARTICIPAÇÃO, DEMOCRACIA E POLÍTICAS PÚBLICAS, 4., 2019, UFRGS, Porto Alegre/RS. Anais [...]. Porto Alegre: UFRGS, 2019.
RUA, M. G. Avaliação de Políticas, Programas e Projetos: Notas Introdutórias. 2010. 37 p.
SCORZAFAVE, L. G.; DORIGAN, T. A.; FERREIRA, J. N. Efeito das políticas de bonificação aos professores sobre a desigualdade de proficiência no ensino fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE ECONOMIA, 43., 2016, ANPEC – Associação Nacional dos Centros de Pós-Graduação em Economia. Anais [...]. 2016.
SOBRAL, A.; FREITAS, C. M.; PEDROSO, M. M.; GURGEL, H. Definições básicas: dado, indicador e índice. In: BRASIL. Saúde ambiental: guia básico para a construção de indicadores. Brasília: Ministério da Saúde, 2011.
SOUSA, S. Z. L. Avaliação e gestão da educação básica no Brasil: da competição aos incentivos. In: DOURADO, L. F. Políticas e Gestão da Educação no Brasil: novos marcos regulatórios? São Paulo: Xamã, 2009. p. 31-45.
TAMAKI, E. M. et al. Metodologia de construção de um painel de indicadores para o monitoramento e a avaliação da gestão do SUS. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, n. 4, p. 839-849, 2012.
VIANA, Mariana Peleje. O Programa Dinheiro Direto na Escola e a gestão financeira escolar em âmbito nacional. 2020. 454 f. Tese (Doutorado em educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html