Physical activity in the natural environment in degrees in physical activity sciences and sports of the Spanish public institutions
a study on the subjects offered in the undergraduate level
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-8918.137233Keywords:
Physical Education, Adventure Body Practices, Professional qualification, SubjectsAbstract
We carried out a diagnosis of Adventure Bodily Practices (PCAs) disciplines in Physical Education courses at Spanish public universities. We collected data by consulting university websites and found 53 disciplines in 29 institutions. We subject the collected documents to a content analysis. One group of disciplines focuses in a generic/conceptual way on PCAs while other deals with specific practices, such as surfing or skiing. Generics are in the early years and are almost all mandatory; the specific ones are in recent years and are mostly optional. There is no explicit conceptual distinction between activity and sport or between natural environment, nature and environment, but, in general, they refer to unregulated spaces. The universities of Huelva and INEFC-Pirineus offer in-depth studies in PCAs, with six and eight subjects, respectively, standing out among other institutions.Downloads
References
ANECA - AGENCIA NACIONAL DE EVALUACIÓN DE LA CALIDAD Y ACREDITACIÓN. Libro Blanco. Título de Grado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Madrid, 2004. Disponible en: https://www.aneca.es/documents/20123/63950/libroblanco_deporte_def.pdf/43809f93-1aa1-11cd-4983-60161d31d6a9?t=1654601717192. Acceso en: 21 abr. 2023.
APUNTS: Educación Física y Deportes, n. 41, 3. trim. (jul./sep.) 1995. Disponible en: https://revista-apunts.com/?post_type=post&s=&search_by=all&tematica=&numero=43829&ordre=DESC. Acceso em: 16 nov. 2023.
AURICCHIO, José Ricardo. Formação e atuação profissional em atividades de aventura no âmbito do lazer. Tesis (Master) ‒ Faculdade de Ciências da Saúde/Programa de Pós-Graduação em Educação Física - Universidade Metodista de Piracicaba ‒ Piracicaba, 2013.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Editora 70, 1977.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Brasília, 2018a. Disponible en: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acceso en: 16 nov. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 6, de 18 de dezembro de 2018. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Educação Física e dá outras providências. Brasília, 2018b. Disponible en: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104241-rces006-18/file. Acceso en: 16 nov. 2023.
BRUHNS, Heloísa Turini. Lazer e meio ambiente: a natureza como espaço da experiência e meio ambiente. Conexões, v. 1, n. 3, p. 7-26, 1999. Disponible em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8647494. Acceso en: 16 nov. 2023.
BRUHNS, Heloísa Turini. Lazer e meio ambiente: corpos buscando o verde e a aventura. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 18, n. 2, p. 86 – 91, 1997.
CORREA, Evandro Antonio; DELGADO, Mônica. Atividades de aventura nos currículos de formação inicial em educação física no Brasil. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, v. 8, n. 2, p. 114–135, 2021. Disponible em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/29059. Acceso en: 20 nov. 2023.
COSTA, Alcides Vieira. Aventura e ensino superior: as AFAN como conteúdo na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. In: UVINHA, Ricardo Ricci (org). Turismo de aventura: reflexões e tendências. São Paulo: Aleph, 2005. p. 87-102.
DELGADO, Mônica; COTES, Marcial; CORRÊA, Evandro Antonio. Atividades de aventura: entre a formação e a intervenção do profissional de Educação Física. In: COTES, Marcial; NUNES, Fábio Santana; FREITAS, Ricardo Franklin. Lazer e meio ambiente: pesquisa, extensão e práticas pedagógicas. Goiânia: Kelps, 2019
ESPAÑA. Ley Orgânica 1/1990, de Ordenación General del Sistema Educativo. BOE, n. 238, de 4 de octubre de 1990, páginas 28927 a 28942. Disponible en: https://www.boe.es/eli/es/lo/1990/10/03/1. Acceso en: 22 nov. 2023.
FARIAS,Gelcemar Oliveira; MARINHO, Alcyane; QUINAUD, Ricardo. Atividades de Aventura nos Currículos dos Cursos de Formação Inicial em Educação Física. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 17; CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 4. Anais...Porto Alegre: CBCE, 2011.
FUNOLLET, Feliu. Propuesta de clasificación de las actividades deportivas en el medio natural. Apunts: Educación Física y Deportes, n. 41, 3.er trimestre (julio-septiembre) 1995, p.124-129. Disponible en: https://revista-apunts.com/propuesta-de-clasificacion-de-las-actividades-deportivas-en-el-medio-natural/. Acceso en: 22 nov. 2023.
INÁCIO, Humberto Luis de Deus. Práticas corporais de aventura na natureza (verbete). In: GONZÁLEZ, Fernando; FENSTERSEIFER, Paulo (org.). Dicionário crítico de educação física. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2014. p. 531-535.
INÁCIO, Humberto Luis de Deus. Proposta de classificação das práticas corporais de aventura para o ensino na educação física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 43, p.e005321, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/rbce.43.e005321
LAURO, Flávio Antônio Ascânio; DANUCALOV, Marcelo Arias Dias. O elemento aventura no meio universitário: a formação acadêmica pelos esportes de prancha. In: UVINHA, Ricardo Ricci (org.). Turismo de aventura: reflexões e tendências. São Paulo: Aleph, 2005.
MORAES, Gleison Gomes de. Práticas corporais de aventura na Educação Física escolar: uma proposta de ensino com base na metodologia crítico-superadora. 2020. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física em Rede) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2020.
MUNSTER, Mey de Abreu Van. Esportes na natureza e deficiência visual: uma abordagem pedagógica. 2004. 332f. Teses (Doutorado) ‒ Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/296838172.pdf. Acceso en: 28 maio 2024.
PEREIRA, Dimitri Wuo. Contribuições da aventura para a educação física: caminhos da complexidade. Connection Line, v. 1, p. 9-26, 2022. DOI: https://doi.org/10.18312/connectionline.v0i28.2061
SAEZ, Jesús; FUENTESAL, Julio. La formación universitaria en actividades físicodeportivas en el medio natural: Situación actual y perspectivas de futuro. Tandém. Didáctica de la educación física. n. 45, p.14-21, 2014.
SILVA, Ana Márcia; SOLER, Susanna; PUIG, Núria; PRAT, Maria. El proceso de Bolonia y sus efectos en el campo de las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (CAFYD) en España. Movimento, v. 20, p. 1061-1082, 2014. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.43021
SILVA, Cybele Câmara da. Práticas corporais de aventura nos anos iniciais: a organização e a sistematização curricular nas aulas de Educação Física. Tese (Profissional em Educação Física em Rede Nacional) ‒ Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020.
UFG. Universidade Federal de Goiás. Faculdade de Educação Física e Dança. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Educação Física licenciatura e bacharelado modalidade presencial. 2021. Disponible en https://fefd.ufg.br/p/educacaofisicaabi. Acceso en 22/11/23.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Movimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Movimento adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) for approved and published works. This means that authors:
- keep their copyrights and grant right of first publication to the journal; and
- as long as the authors’ names and Movimento’s initial publication rights are acknowledged, the authors may share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially).
