HEALTH STUDIES IN THE PHYSICAL EDUCATION CURRICULUM OF A PUBLIC UNIVERSITY: REFLEXIVITY, AGENCY AND STRUCTURE

Authors

  • Victor José Machado de Oliveira Universidade Federal do Espírito Santo Centro de Educação Física e Desportos Programa de Pós-Graduação em Educação Física
  • Ivan Marcelo Gomes Universidade Federal do Espírito Santo Centro de Educação Física e Desportos Programa de Pós-Graduação em Educação Física

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.87359

Keywords:

Health administration. Health Human Resource Training. Curriculum. Education, Higher Education.

Abstract

 This study examines how professors influence the configuration of Health as an academic topic in the curriculum designed for Physical Education (PE) instructors. It focuses on a doctoral thesis that analyzes professors’ CVs and selection processes at CEFD/UFES between 1990/2017. Focusing on Anthony Giddens’s structuration theory, it discusses how the data hegemonically point to ‘biologization of the curriculum’ and how professors’ agency and the structure of policies for curricula and graduate studies influence those processes. Furthermore, these data also point out the emergence of broader perspectives connected to Social Sciences/Humanities and Collective Health. This work goes beyond ‘disciplinary’ discussion about the curriculum and underscores professors’ presence as a factor in the analysis of training policies in PE.

 

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Author Biographies

Victor José Machado de Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo Centro de Educação Física e Desportos Programa de Pós-Graduação em Educação Física

Doutor em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2018). Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2014). Licenciado em Educação Física pela Faculdade Católica Salesiana do Espírito Santo (2011). Membro do Comitê Científico do GTT Atividade Física e Saúde do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte. Atualmente é professor de educação física da Prefeitura Municipal da Serra (ES) e membro do Laboratório de Estudos em Educação Física (LESEF/CEFD/UFES).

Ivan Marcelo Gomes, Universidade Federal do Espírito Santo Centro de Educação Física e Desportos Programa de Pós-Graduação em Educação Física

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (1994), mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2000) e doutorado em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008). Atualmente é professor efetivo do Centro de Educação Física e Desportos na Universidade Federal do Espírito Santo. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF/CEFD/UFES). Bolsista Pesquisador Edital FAPES 04/2015.

Published

2019-11-26

How to Cite

OLIVEIRA, V. J. M. de; GOMES, I. M. HEALTH STUDIES IN THE PHYSICAL EDUCATION CURRICULUM OF A PUBLIC UNIVERSITY: REFLEXIVITY, AGENCY AND STRUCTURE. Movimento, [S. l.], v. 25, p. e25077, 2019. DOI: 10.22456/1982-8918.87359. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/87359. Acesso em: 27 apr. 2025.

Issue

Section

Original Articles