RUI BARBOSA AND PHYSICAL EDUCATION IN BRAZIL: THE STORY THAT - ALMOST - DOES NOT TELL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.104923

Keywords:

History. Brazil. Physical Education. Education, primary and secondary.

Abstract

The study identifies influences and propositions for Physical Education presented by Rui Barbosa in his expert opinion on primary education. The documents analyzed were the opinion entitled “Reform of Primary School and Several Institutions complementary of Public Education,” published in 1883, and Executive Order 7247 of April 19, 1879. The study was characterized as qualitative, with Microhistory as its guiding theory for the analyzes. It also employed Content Analysis. Five influences were identified: the ancient Greeks; physiologists; modern nations; education thinkers; and gymnastics thinkers. The following propositions were found: gymnastics for both sexes; creation of a gymnastics section in schools; bringing a foreign teacher to work and train professional staff in Brazil; and equating Physical Education with other disciplines in importance.

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Author Biographies

Fernando Resende Cavalcante, Universidade de Brasília. Brasília, DF, Brasil.

Graduado em Educação Física Licenciatura pela Universidade Federal de Goiás (2017), trabalhou como monitor efetivo das disciplinas de Teorias do Esporte e Fundamentos Socioculturais das Lutas na Educação Física na Faculdade de Educação Física e Dança na Universidade Federal de Goiás nos anos de 2015 e 2017 respectivamente. Participou de iniciação científica no período de 2015/2 à 2017/2 onde pesquisou a respeito da formação profissional em Educação Física no ensino superior mais especificamente a respeito das disciplinas que tratavam da temática do Lazer e da Recreação. Atualmente é pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Esporte, Lazer e Comunicação-GEPELC e atua como bolsista no programa de pós-graduação em Educação Física (mestrado) na Universidade de Brasília (UnB).

Gabriel Carvalho Bungenstab, Universidade Estadual de Goiás. Goiânia, GO, Brasil.

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Goiás (2016). Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2013). Graduado em Educação Física pela Universidade Federal do Espirito Santo (2010).Tem experiência na área de Sociologia, Educação e Educação Física. Tem como interesses de pesquisa, no âmbito da Sociologia, da Educação e da Educação Física, as temáticas relacionadas a escola, juventude, esportes e práticas corporais. Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Esporte, Lazer e Comunicação (GEPELC - UFG) e do Observatório de Educação Física e Esporte (OEFE-UEM). Atualmente é professor efetivo no curso de Educação Física da Universidade Estadual de Goiás (UEG).

Ari Lazzarotti Filho, Universidade Federal de Goiás. Goiânia, GO, Brasil.

Graduado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995), especialista em Educação Física Escolar pela Universidade Federal de Viçosa-MG, mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2000) e Doutor em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina (2011) com Estagio de Doutorado na Università Cattolica Sacro Cuore di Milano. Atualmente, é professor da Universidade Federal de Goiás, foi Diretor da Faculdade de Educação Física e Dança 2014/2018. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física e do Mestrado Profissional em Educação Física em rede. Professor colaborador no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade de Brasília. Professor pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Esporte, Lazer e comunicação-GEPELC; Desenvolve pesquisa com os temas da formação de professores de Educação Física, o esporte e o lazer. É editor da Revista Brasileira de Ciências do Esporte.

Published

2020-12-07

How to Cite

CAVALCANTE, F. R.; BUNGENSTAB, G. C.; LAZZAROTTI FILHO, A. RUI BARBOSA AND PHYSICAL EDUCATION IN BRAZIL: THE STORY THAT - ALMOST - DOES NOT TELL. Movimento, [S. l.], v. 26, p. e26078, 2020. DOI: 10.22456/1982-8918.104923. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/104923. Acesso em: 24 jun. 2025.

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