EVALUATION OF SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: RECOGNIZING IT AS A SPECIFIC CURRICULUM COMPONENT

Authors

  • Wagner dos Santos Professor da Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Departamento de Ginástica. Programa de Pós-Graduação em Educação Física.
  • Bruna Jéssica Mathias Universidade Federal do Espírito Santo.
  • Juliana Martins Cassani Matos Universidade Federal do Espírito Santo
  • Aline Oliveira Vieira Rede Municipal de ensino de Serra/ES.

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.46895

Keywords:

Education, primary and secondary. Educational measurement. Narration.

Abstract

The study aims to analyze the possibilities and the needs to produce evaluation practices in physical education that take into account the knowledge valued by school education and the specificities of that discipline. It uses autobiographical narrative research as a theoretical and methodological framework.  Subjects are students of the 1st-4th grade elementary school in a municipal school in Serra, Espírito Santo, Brazil. Its sources include drawings, written pedagogical activities and physical education diaries. These evaluation instruments enabled students to narrate their body experiences by transforming mastery knowledge and relational knowledge into object-knowledge.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wagner dos Santos, Professor da Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Departamento de Ginástica. Programa de Pós-Graduação em Educação Física.

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Coordenador do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria).

Bruna Jéssica Mathias, Universidade Federal do Espírito Santo.

Acadêmica do Curso de Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo. Bolsista de Iniciação Científica CNPq. Membro Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria).

Juliana Martins Cassani Matos, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes. Membro Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria).

 

Aline Oliveira Vieira, Rede Municipal de ensino de Serra/ES.

Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes. Professora da Rede Municipal de ensino de Serra/ES. Membro Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria).

Published

2014-09-26

How to Cite

SANTOS, W. dos; MATHIAS, B. J.; MATOS, J. M. C.; VIEIRA, A. O. EVALUATION OF SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: RECOGNIZING IT AS A SPECIFIC CURRICULUM COMPONENT. Movimento, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 205–218, 2014. DOI: 10.22456/1982-8918.46895. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/46895. Acesso em: 10 may. 2025.

Issue

Section

Original Articles