A SELF-ORGANIZED EXPERIENCE IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION IN A SECONDARY SCHOOL

Authors

  • Alan Rodrigo Antunes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul - IFMS. Três Lagoas, Mato Grosso do Sul, Brasil. http://orcid.org/0000-0003-1687-694X
  • Mauro Betti Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Unesp. Bauru, São Paulo, Brasil. http://orcid.org/0000-0002-4252-6188

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.104275

Keywords:

Physical Education. Learning. Education primary and Secondary.

Abstract

This research aims to describe and understand the results of an intervention in Physical Education’s teaching and learning processes in a self-organized proposal based on Michel Debrun’s Theory of Self-Organization. It is an action research study guided by two main questions: Why and for what purpose do students are mobilized or not by contents presented to them? What are the attractors and noise and what roles do they play in teaching and learning processes? The study involved 16 students of the 5th period in a federal secondary-level vocational school. In this scenario, the results of the investigation pointed to the emergence of mobilization as attractors and noises appeared in the teaching and learning process.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alan Rodrigo Antunes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul - IFMS. Três Lagoas, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Cursou Licenciatura em Educação Física (de 1996 a 1999), pela Unesp-Presidente Prudente. Possui Doutorado em Educação também pela Unesp de Presidente Prudente. Tem experiência como professor da Rede Estadual de Educação Básica de São Paulo (de 2006 a 2011) e atua como professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul campus Três Lagoas (IFMS de Três Lagoas). Pesquisa temas relacionados ao ensino e aprendizagem na Educação Física escolar. É líder do Grupo de estudos GECET (Grupo de estudos, científicos, educacionais e tecnológicos) no IFMS-Três Lagoas. Atualmente cursa o pós-doutorado na Unesp de Presidente Prudente.

Mauro Betti, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Unesp. Bauru, São Paulo, Brasil.

Possui graduação em Licenciatura e Mestrado em Educação Física pela USP, Doutorado em Educação pela UNICAMP, Livre-Docência pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) e Pós-Doutorado pela Universidade Federal de Santa Catarina. Foi Professor Adjunto do Departamento de Educação Física da Faculdade de Ciências da UNESP, campus de Bauru, e docente no Programa de Pós-Graduação em Educação (mestrado e doutorado) da Faculdade de Ciências e Tecnologia da UNESP de Presidente Prudente. Atua na área de Educação Física, nos seguintes temas: Educação Física escolar, proposições didático-pedagógicas no ensino da Educação Física, inovação curricular, mídias, linguagem e Educação Física, saberes da Educação Física, experiências formativo-educacionais no esporte e metodologia das pesquisas qualitativas. É autor dos livros: "Educação Física e Sociedade", "A Janela de Vidro: esporte, televisão e educação física", e "Educação Física Escolar: ensino e pesquisa-ação", "Jogo, Corporeidade e Linguagem", além de inúmeros capítulos de livros e artigos em periódicos especializados. Foi assessor dos PCNs - 5a a 8a séries do Ensino Fundamental (1998), e do Currículo de Educação Física do Estado de São Paulo (2008/2013), e do Relatório Nacional de Desenvolvimento Humano do PNUD/ONU. Entre 1980 e 1985 foi professor de ensino de 1o grau da Prefeitura de São Paulo.

Published

2020-12-09

How to Cite

ANTUNES, A. R.; BETTI, M. A SELF-ORGANIZED EXPERIENCE IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION IN A SECONDARY SCHOOL. Movimento, [S. l.], v. 26, p. e26085, 2020. DOI: 10.22456/1982-8918.104275. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/104275. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.