WHAT ABOUT PHYSICAL EDUCATION? NARRATIVES OF TEACHERS-RESEARCHERS ABOUT REMOTE LESSONS AT FEDERAL INSTITUTES

Authors

  • Heidi Jancer Ferreira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) - Campus Poços de Caldas, Coordenação de Ensino e Educação a Distância, Poços de Caldas, MG https://orcid.org/0000-0002-8450-0197
  • Keila Miotto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) - Campus Inconfidentes, Diretoria de Desenvolvimento Educacional, Inconfidentes, MG https://orcid.org/0000-0002-4074-6013
  • Juscélia Cristina Pereira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM) - Campus Paracatu, Coordenação Geral de Ensino, Pesquisa e Extensão, Paracatu, MG https://orcid.org/0000-0002-1755-1576
  • Josué Lopes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) - Campus Poços de Caldas, Coordenação de Ensino e Educação a Distância, Poços de Caldas, MG https://orcid.org/0000-0003-1821-7710
  • Karla Queiroz Gontijo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM) - Campus Patos de Minas, Coordenação Geral de Ensino, Pesquisa e Extensão, Patos de Minas, MG https://orcid.org/0000-0002-1606-9665
  • Claudia Catarino Pereira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) - Campus Pouso Alegre, Coordenadoria Geral de Ensino, Pouso Alegre, MG https://orcid.org/0000-0001-8849-9472
  • Renata Beatriz Klehm Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) - Campus Inconfidentes, Diretoria de Desenvolvimento Educacional, Inconfidentes, MG https://orcid.org/0000-0001-5322-5308
  • Wagner Edson Farias Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) - Campus Passos, Coordenação Geral de Ensino, Passos, MG https://orcid.org/0000-0003-0892-4008

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.117478

Keywords:

Education, primary and secondary. Learning. Pandemics. COVID-19

Abstract

The implementation of remote learning as a result of the COVID-19 pandemic has become a new and complex reality for school communities. In this context, this study analysed the experiences of Physical Education teachers- researcher with remote learning at Federal Institutes. Based on the Freirean perspective and social learning theory, the study was based on a qualitative and collaborative approach, through autobiographical narrative method. Eight teachers-researchers participated in the study. Data were generated from narratives produced by teachers-researchers and were analysed through constant comparisons. Four themes were identified as findings: new scenarios and challenges; peer collaboration; connecting with students; and rethinking Physical Education lessons. In conclusion, teachers’ experiences involved transformative responses to the limits faced in remote learning, including listening to students’ voices and forming a study group for collaborative learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Heidi Jancer Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) - Campus Poços de Caldas, Coordenação de Ensino e Educação a Distância, Poços de Caldas, MG

IFSULDEMINAS, Coordenação de Ensino e Educação a Distância, Área de Ensino - Educação Física

Published

2021-12-26

How to Cite

FERREIRA, H. J.; MIOTTO, K.; PEREIRA, J. C.; LOPES, J.; GONTIJO, K. Q.; PEREIRA, C. C.; KLEHM, R. B.; SANTOS, W. E. F. WHAT ABOUT PHYSICAL EDUCATION? NARRATIVES OF TEACHERS-RESEARCHERS ABOUT REMOTE LESSONS AT FEDERAL INSTITUTES. Movimento, [S. l.], v. 27, p. e27070, 2021. DOI: 10.22456/1982-8918.117478. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/117478. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles