PRACTICE AS A CURRICULAR COMPONENT IN PHYSICAL EDUCATION TEACHERS’ EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.76705

Keywords:

Curriculum. Physical Education. Professional training. Professional practice

Abstract

This research looked into Practice as a Curricular Component (PCC) in the process of Physical Education teachers’ education. The investigation involved students and professors of the Physical Education School at a public university in the state of Paraná, Brazil, through semi-structured interviews. We carried out content analysis of records using NVivo 10 software. Students showed no knowledge of PCC, which did not happened in the teacher’s group, who are willing to organize it into the course despite acknowledging the gap in the curriculum for the absence of that component. The current curriculum has to be reorganized with a view to education interconnected with the social space of professional intervention so that teachers acknowledge this scenario according to their specifics and are aware of the relations established there during there work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Rinaldi Bisconsini, Universidade Estadual de Maringá

Graduação em Educação Física - Licenciatura na Universidade Estadual de Maringá (2007-2010).

Mestrado em Educação Física no Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM-UEL, na área de concentração Práticas Sociais em Educação Física (2011-2013).

Doutorado em Educação Física no Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM-UEL, na área de concentração Práticas Sociais em Educação Física (2014-2017).

Amauri Aparecido Bássoli de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Graduado em Educação Física pela Universidade do Norte do Paraná (1979), mestrado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM - 1988), doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP - 1999) e pós-doutorado em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS ? 2014). Atualmente é professor Associado nível C da Universidade Estadual de Maringá. Integrante do Programa de Pós-Graduação Associado UEM - UEL em Educação Física, com orientações em nível de mestrado e doutorado. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino e Metodologia da Pesquisa, atuando principalmente nos seguintes temas: formação profissional, currículo, atividade física e saúde, educação física escolar, atividade física e obesidade. Consultor Ad hoc do Ministério da Educação/SESu/INEP para comissões de avaliação institucional e de autorização e reconhecimento de cursos em educação física. Atuação como Consultor do Ministério do Esporte na Secretaria Nacional de Esporte, Lazer e Inclusão Social (SNELIS) como Coordenador Pedagógico Nacional dos Programas de Esporte Educacional.

Published

2018-06-24

How to Cite

BISCONSINI, C. R.; OLIVEIRA, A. A. B. de. PRACTICE AS A CURRICULAR COMPONENT IN PHYSICAL EDUCATION TEACHERS’ EDUCATION. Movimento, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 455–470, 2018. DOI: 10.22456/1982-8918.76705. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/76705. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles