EPISTEMOLOGICAL CLASSIFICATIONS IN PHYSICAL EDUCATION: REDESCREPTIONS...

Authors

  • Felipe Quintão Almeida UFES
  • Valter Bracht Universidade Federal do Espírito Santo
  • Alexandre Vaz UFSC

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.27727

Keywords:

Physical Education. Epistemology. Postmodernism. Language

Abstract

This paper proposes a rediscreption of two popular epistemological classifications in Physical Education. The first one classifies the knowledge in three theoretical approaches (Empiric-Analytical, Phenomenological-Hermeneutical, Critic-Dialectical); the other one suggests an epistemological oppositions between modern and post-modern theories. The paper analyses the actuality of both positions in sense of the political and theoretical discussion in Physical Education. This analysis try to reach an advised understanding of some perspectives of those positions. After focusing limits and inadequateness of those classifications, refusing their clichés, the paper defends that the complexity and the sharing of different theories demand much more care in handing and interpretations of them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Quintão Almeida, UFES

Graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007). Doutorado em Educação pela mesma instituição (2009). Licenciando em Filosofia da Universidade Federal do Espírito Santo (2011).

Valter Bracht, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui doutorado - Universität Oldenburg (1990). Atualmente é professor titular da Universidade Federal do Espírito Santo, onde coordena o Laboratório de Estudos em Educação Física do CEFD. Foi presidente do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (1991/93 e 1993/95). Tem experiência na área de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: educacao fisica escolar, formação continuada de professores, educacao e epistemologia.

Alexandre Vaz, UFSC

Alexandre Fernandez Vaz é Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, 1995) e Doutor em Ciências Humanas e Sociais (Dr. Phil.) pela Gottfried Wilhelm Leibniz Universität Hannover, Alemanha, onde estudou, entre outros, com Detlev Claussen, Andreas Trebels, Oskar Negt e Regina Becker-Schmidt. Frequentou ainda os cursos de Psicologia (UFSC, IMES) e de Sociologia, Filosofia e Psicologia Social (Universidade de Hannover).

Published

2012-08-08

How to Cite

ALMEIDA, F. Q.; BRACHT, V.; VAZ, A. EPISTEMOLOGICAL CLASSIFICATIONS IN PHYSICAL EDUCATION: REDESCREPTIONS... Movimento, [S. l.], v. 18, n. 4, p. 241–263, 2012. DOI: 10.22456/1982-8918.27727. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/27727. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Essays