TEACHING WORK AT UNIVERSITY: A DIAGNOSIS WITH TEACHERS OF PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • Caroline Broch UEM
  • Fabiane Castilho Teixeira Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Juliana Pizani Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Ieda Parra Barbosa-Rinaldi Universidade Estadual de Maringá - UEM

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.95636

Keywords:

Physical Education. Education, higher. Work.

Abstract

This descriptive text investigates the dynamics of teaching work at the university from the point of view of Physical Education teachers. Ten teachers from public and private institutions in the state of Paraná participated in the study. Data were collected through semi-structured interviews and treated with content analysis. Factors found to influence teacher satisfaction were structural working conditions and wages, intensification represented by accumulated functions, and aspects such as autonomy, professional valorization and student profile. Both favorable and unfavorable impacts are related to the type of institutional bond – either public or private – and reflect the scenario of structural changes in the organization of work, which brought complex challenges and tensions to teachers’ professional performance in Brazil’s educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Broch, UEM

Doutora em Educação Física pelo Programa de Pós Graduação em Educação Física Associado UEM/UEL. Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós Graduação Associado UEM/UEL. Graduada em Educação Física pela Uiversidade Estadual de Maringá.

Fabiane Castilho Teixeira, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutora em Educação Física pelo Programa de Pós Graduação em Educação Física Associado UEM/UEL. Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós Graduação Associado UEM/UEL. Graduada em Educação Física pela Uiversidade Estadual de Maringá.

Juliana Pizani, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutora em Educação Física pelo Programa de Pós Graduação em Educação Física Associado UEM/UEL. Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós Graduação Associado UEM/UEL. Graduada em Educação Física pela Uiversidade Estadual de Maringá.

Ieda Parra Barbosa-Rinaldi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Mestre em Educação Física pela UNICAMP.  Graduação em Educação Física pela Universidade Estadula de Maringá.

Published

2020-12-30

How to Cite

BROCH, C.; TEIXEIRA, F. C.; PIZANI, J.; BARBOSA-RINALDI, I. P. TEACHING WORK AT UNIVERSITY: A DIAGNOSIS WITH TEACHERS OF PHYSICAL EDUCATION. Movimento, [S. l.], v. 26, p. e26100, 2020. DOI: 10.22456/1982-8918.95636. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/95636. Acesso em: 29 apr. 2025.

Issue

Section

Original Articles