Cultural curriculum

other possibilities of thinking about resignification

Authors

  • Welington Santana Silva Júnior Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas https://orcid.org/0000-0002-6232-0582
  • Mário Luiz Ferrari Nunes Faculdade de Educação Física na Universidade Estadual de Campinas (FEF-Unicamp)

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.124717

Keywords:

Physical education, Curriculum, Basketball, Resistance

Abstract

In this article, we present in which way the didactic-methodological proceeding of the Cultural Curriculum of Physical Education called resignification emerges, and some of its possible effects on the students' modes of subjectivation. By means of an autoethnography, we produced a report of pedagogical practice, which we analyzed based on the theoretical bases that anchors this curricular perspective and the notions of governmentality and counter-conduct elaborated by Michel Foucault. We noticed that the resignification emerges in the resistance actions promoted by the participants in relation to the ways of regulating the classes and the corporal practices under study, since these allow students to elaborate counter-conduct actions. A process that made possible other conducts of self, of others, as well as different ways of being, living and thinking about the corporal practices under study, potentiating practices of freedom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da Educação Física. Cadernos Cedes, Ano XIX, n. 48, p. 69-88, ago. 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/3NLKtc3KPprBBcvgLQbHv9s/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 fev. 2023.

FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos V: ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p. 258-280, 2004.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito: curso Collège de France (1981-1982). 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 8. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

FOUCAULT. Michel. Prefácio à transgressão. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos III. estética: literatura e pintura, música e cinema. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p. 28-46 2009.

FOUCAULT. Michel. Segurança, território e população. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT. Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2014.

FRANCO JUNIOR, Hilário. A dança dos deuses: futebol, sociedade e cultura. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

GALLO, Sílvio. Biopolítica e subjetividade: resistência? Educar em Revista, v. 33, n. 66, p. 77-94, out,/dez. 2017. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/53865. Acesso em: 19 fev. 2023.

LOPES, Alice Casimiro. Teorias pós-críticas, política e currículo, Dossiê temático da investigação educacional no Brasil. Educação, Sociedade & Culturas, n. 39, p. 7-23, 2013. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/02.AliceLopes.pdf. Acesso em: 10 fev. 2023.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. As dimensões política, epistemológica e pedagógica do currículo cultural da Educação Física. In: LARA, Larissa; ATHAYDE, Pedro; BOSSLE, Fabiano (org.). Ciências do Esporte, Educação Física e produção do conhecimento em 40 anos de CBCE: Educação Física Escolar. Natal: Edufrn, v. 5, p. 25-43. 2020.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte Editora, 2009b.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Pedagogia da cultura corporal. São Paulo: Phorte Editora, 2006.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Praticando estudos culturais na Educação Física. São Caetano do Sul: Yendis, 2009a.

NUNES, Mário Luiz Ferrari. Afinal, o que queremos dizer com a expressão “diferença”? In: NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari (org.). Educação Física Cultural: por uma pedagogia da(s) diferença(s). Curitiba: CRV, 2016. v. 13, p. 15-66.

NUNES, Mário Luiz Ferrari. Planejando a viagem ao desconhecido: o plano de ensino e o currículo cultural da Educação Física. In: FERNANDES, Celina. (org.). Ensino fundamental - planejamento da prática pedagógica: revelando desafios, tecendo ideias. São Paulo: Editora Appris, 2018.

SANTOS, Ivan Luis; NEIRA, Marcos Garcia. A tematização no ensino de Educação Física . In: CANO, Márcio Rogério de O.; NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural. São Paulo: Blucher, 2016.

SANTOS, Silvio Matheus Alves. O método da autoetnografia na pesquisa sociológica: autores perspectivas e desafios. Plural - Revista do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da USP, v. 24, n. 1, p. 214-241, 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/plural/article/view/113972. Acesso em: 10 fev. 2023.

Published

2023-04-14

How to Cite

SILVA JÚNIOR, Welington Santana; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Cultural curriculum: other possibilities of thinking about resignification. Movimento, [S. l.], v. 29, p. e29008, 2023. DOI: 10.22456/1982-8918.124717. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/124717. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.