Special education and Fundeb: history, balance and challenges

Authors

Keywords:

Education Funding. Special education. Fundeb.

Abstract

Brazilian special education, as a teaching modality, has an inclusive orientation, however, ensuring the permanence and access to knowledge requires financial investment. Considering this scenario, it aims to analyze the resources of special education in the context of Fundeb at the national level and in the state education networks of São Paulo and Espírito Santo, from 2009 to 2019. The documentary sources analyzed were enrollments for special education, student/year values, and expenses for education and special education. From the results, it appears that the amount allocated to this modality was increased, which may have had an impact on the increase in enrollment in these networks. Expenses from the special education subfunction also indicated an increasing trajectory, although it was not possible to analyze the specific values of Fundeb with this modality of teaching. Thereby, the study points out the need to change the statements of expenses, in order to guarantee the monitoring and control of resources linked to special education.

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Author Biographies

Marcia Maurilio Souza, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo/SP

Marcia Maurilio Souza é doutoranda em Educação - Educação e Ciências Sociais - Desigualdades e Diferenças. Mestre em Educação pela Feusp, Graduada em Serviço Social pela Universidade São Francisco. É Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Integrante da Rede Fineesp.

Marileide Gonçalves França, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória/ES

Marileide Gonçalves França é graduada em pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2005), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2008), Doutorado em Educação na Universidade de São Paulo (2014) e atualmente é professora da Universidade Federal do Espírito Santo. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: política educacional; financiamento da educação, formação de professores; planejamento educacional, avaliação educacional, currículo escolar, educação especial e educação das relações étnico-raciais. Vice-coordenadora da Rede Fineesp.

Vanessa Dias Bueno de Castro, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo/SP

Vanessa Dias Bueno de Castro possui licenciatura e bacharelado em Ciências Sociais e mestrado em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras da Unesp campus Araraquara, doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da USP. É professora da educação básica. Integrante da Rede Fineesp.

Rosângela Gavioli Prieto, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo/SP

Rosângela Gavioli Prieto é graduada em Pedagogia, pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas e em Administração Escolar pela Universidade de Guarulhos; graduada em Psicologia pela Universidade de Guarulhos; mestre em Educação Especial (Educação do indivíduo especial) pela Universidade Federal de São Carlos; doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Atualmente, é professora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, onde foi chefe do Departamento de Administração Escolar e Economia da Educação (2009-2012); é coordenadora do Grupo de pesquisa CNPq Políticas de educação especial desde 2002. Coordenadora da Rede Fineesp.

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Published

2020-10-01

How to Cite

Souza, M. M., França, M. G., Castro, V. D. B. de, & Prieto, R. G. (2020). Special education and Fundeb: history, balance and challenges. FINEDUCA - Revista De Financiamento Da Educação, 10. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/103690

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Seção Temática - Balanço do Fundeb

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