Teacher Remuneration in K-12 Education of the City of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17648/fineduca-2236-5907-v9-85923

Keywords:

Teacher Remuneration. Municipal Education Network of São Paulo. Teacher Appreciation.

Abstract

This paper intends to look at the remuneration of the municipal education system of São Paulo, based on data from the payroll from 2008 to 2013. It aims to discuss teacher appreciation under the scope of remuneration. In methodological terms, the research has quanti-qualitative characteristics, establishing connections between the documentary study and the analysis of the payrolls. The average salary of municipal teachers was compared to the Minimal Necessary Wage (SMN) of Dieese, the National Professional Wage Floor (PSPN) and the average salary of non-teachers with equivalent training, according to data from the Document Baseline – National Education Plan for 2013, state of São Paulo. It was verified that most of the teachers of the municipal network of São Paulo is tenured, works 40 hours per week in the classroom and receives an average remuneration above the PSPN, the SMN of the Dieese and the average salary of non-teachers, according to data from the document Baseline – PNE.

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Author Biographies

Márcia Aparecida Jacomini, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo/SP

Márcia Aparecida Jacomini é professora da Graduação  e de Pós-Graduação da Universidade Federal de São Paulo. Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Realiza pesquisa em Política Educacional e Gestão Escolar.

José Quibao Neto, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo/SP

José Quibao Neto é doutorando na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). Professor da Educação Básica.

Katia Aparecida dos Santos Imbó, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas/SP

Katia Aparecida dos Santos Imbó é doutoranda na Faculdade de Educação da Unicamp. Coordenadora Pedagógica da Rede Municipal de Ensino de São Paulo.

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Published

2019-05-20

How to Cite

Jacomini, M. A., Quibao Neto, J., & Imbó, K. A. dos S. (2019). Teacher Remuneration in K-12 Education of the City of São Paulo. FINEDUCA - Revista De Financiamento Da Educação, 9. https://doi.org/10.17648/fineduca-2236-5907-v9-85923

Issue

Section

Seção Temática - Carreira e Remuneração Docente

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