Estimate of employee costs from a Special Education perspective: an analysis of municipal network of Curitiba
DOI:
https://doi.org/10.22491/2236-5907131337Keywords:
Employees, Special education, InputsAbstract
This abstract aims to identify and analyze the staff and the cost of non-teaching staff, here called employees, in municipal schools in Curitiba that offer specialized educational services – AEE and special schools. For this, the research was divided into 2 stages, the first being the identification of the staff of the schools and the second, the estimation of the cost of these employees. The research was carried out in schools that offer AEE and special schools (exclusive classes), using data from the School Census (INEP, 2020) and from the transparency portal of the municipality of Curitiba. Among the 81 schools observed, 67 schools have between 4 and 21 employees with different occupational groupings, being evident the inequality in the supply of employees, the cost and the deficit of some occupations. There are non-teaching staff in all schools. The unavailability of some data on expenses and the actual number of employees made the analysis complex, however, it was possible to estimate the average total cost of school employees in relation to the number of students, resulting in a cost of R$ 144.19 per school /month.
Downloads
References
ALVES, T.; ASSIS, L. M. DE; SONOBE, A. K.; ATHAYDE, M. M. Dimensionamento do quadro de funcionários das escolas de educação básica no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, ANPAE, v. 35, n. 1, p. 207-228, 2019.
ALVES, T.; PINTO, J. M. R. As Múltiplas Realidades Educacionais dos Municípios no Contexto do Fundeb. FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação, v. 10, 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/104091. Acesso em: 8 jul. 2022.
ASSIS, L. M. DE. Funcionários administrativos um balanço crítico na EB. Revista Retratos da Escola, v. 11, n. 21, p. 641-661, 2017.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, 1988.
BRASIL. Lei no 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 1996.
BRASIL. Decreto nº 6.425, de 4 de abril de 2008. Dispõe sobre o censo anual da educação. Diário Oficial da União, Brasília, 2008.
BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF, jan. 2008.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2014.
BRASIL. Lei nº 13.146 de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, 2015.
BRASIL. Orientações de preenchimento do Censo Escolar 2020: programas e políticas federais. Brasília, DF: Inep, 2017.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Microdados para download: microdados Censo Escolar (2020). Brasília, DF, 2020.
CARDOZO, R. D.; SCHNEIDER, G. O Plano Municipal de Educação de Curitiba no aspecto da educação inclusiva: contribuições para diagnóstico e perspectivas. Revista de Administração Educacional, v. 12, n. 2, p. 251-270, 2021.
CNTE. Funcionário de Escola: identidade e profissionalização. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 3, n. 5, jul./dez. 2009.
CURITIBA. Decreto nº 1197. Aprova o Regimento Interno da Secretaria Municipal da Educação. Diário Oficial do Município de Curitiba, Curitiba, 2004.
CURITIBA. Lei nº 15947. Concede reajuste linear, a título de revisão geral anual de remuneração de servidores, aposentados, pensionistas, empregados públicos, bem como às funções gratificadas, cargos em comissão e subsídios dos agentes políticos que compõem a Administração Municipal. Diário Oficial do Município de Curitiba, Curitiba, 2022.
CURITIBA. Lei Orgânica do Município De Curitiba/PR. Diário Oficial do Município de Curitiba, Curitiba, 2021.
CURITIBA. Plano Municipal de Educação de Curitiba – PR (2015 a 2025). Lei Municipal nº 14.681 de 2015. Diário Oficial do Município de Curitiba, Curitiba, 2015.
FARENZENA, N. Custos e condições de qualidade da educação em escolas públicas: aportes de estudos regionais. Brasília: Inep, 2005.
FREITAS, C.; ALMEIDA, A.; FERREIRA, D.; MEDEIROS, C.; SILVA, M. Condições de trabalho e de voz em professores de escolas públicas e privadas. Audiology - Communication Research, v. 24, 2019.
GATTI, B. A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100002. Acesso em: 02 jul. 2023.
GOUVEIA, A. B.; CRUZ, R. E. DA; OLIVEIRA, J. F. DE; CAMARGO, R. B. DE. Condições de trabalho docente, ensino de qualidade e custo-aluno-ano. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 22, n. 2, p. 253-276, 2006.
INEP. Censo escolar da educação básica. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: www.inep.gov.br. Acesso em: 02 jul. 2023.
OLIVEIRA, R. P. DE; ARAÚJO, G. C. DE. Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Revista Brasileira de Educação, p. 5-23, 2005.
SILVA, C. A. T. Custos - aspectos conceituais. In: SILVA, C. A. T. (Org.). Custos no setor público. Brasília: UnB, 2007. p. 27-53.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html