Federal financial assistance for public education in the municipalities of Araranguá and Balneário Arroio do Silva

Authors

  • Caroline Cristiano Cardoso Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS – Brasil
  • Nalú Farenzena Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.17648/fineduca-2236-5907-v5-67919

Keywords:

K-12 education financing. Financial assistance of the Union in education. Municipal education supply. Araranguá. Balneário Arroio do Silva.

Abstract

The paper presents results of a study about the representativeness of the financial assistance of the Union in education in Balneário Arroio do Silva and Araranguá municipalities. Data about revenue and expenditure in education (2006 and 2011), enrollment (2001, 2006 and 2011) and illiteracy and attendance rates (2010) were investigated. Documental analysis and statistic data were used in the study. Considering the estimated revenue available for education, the Union assistance in 2006 and 2010 for Araranguá was 7% and 10%, respectively. In Balneário Arroio do Silva the assistance was of 15% in 2006 and 7% in 2011. Both municipalities have an expressive availability for early childhood education and elementary school, as well as a need to expand their services. They also received additional resources from Fundef (Fund for Maintenance and Development of the Elementary Education) / Fundeb (Fund for Maintenance and Development of K-12 Education and for Teachers Appreciation). In this context, it is evident the necessity for an increase in the resources for financial assistance from the Union.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Cristiano Cardoso, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS – Brasil

Caroline Cristiano Cardoso é graduada no Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, membro do Núcleo de Estudos de Política e Gestão da Educação da UFRGS. 

Nalú Farenzena, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS – Brasil

Nalú Farenzena é Doutora em Educação; professora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

References

BRASIL. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Estabelece o Plano Nacional da Educação. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF: MEC, 2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&id=16478&Itemid=1107>. Acesso em: 20 abr. 2013.

CAMPANHA NACIONAL PELO DIREITO À EDUCAÇÃO. Educação pública de qualidade: quanto custa esse direito? São Paulo: Campanha Nacional pelo Direito à Educação, 2011.

FARENZENA, Nalú. Implementação de planos de ações articuladas municipais: marcos e trajetórias de uma pesquisa de avaliação. In: FARENZENA, Nalú (Org.). Implementação de planos de ações articuladas municipais: uma avaliação em quatro estados brasileiros. Pelotas: Gráfica Universitária UFPel, 2012. p. 11-30.

GOUVEIA, Andréa Barbosa. O financiamento da educação no Brasil e o desafio da superação das desigualdades. In: SOUZA, Ângelo Ricardo de; GOUVEIA, Andréa Barbosa; TAVARES, Taís Moura (Org.). Políticas Educacionais: conceitos e debates. Curitiba: Editora Appris, 2011. p. 83-105.

Published

2015-12-30

How to Cite

Cardoso, C. C., & Farenzena, N. (2015). Federal financial assistance for public education in the municipalities of Araranguá and Balneário Arroio do Silva. FINEDUCA - Revista De Financiamento Da Educação, 5. https://doi.org/10.17648/fineduca-2236-5907-v5-67919

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.