The Privatization of Basic and Higher Education in Times of Financing: the case of Cogna Educação
DOI:
https://doi.org/10.22491/2236-5907127434Keywords:
Privatization, Financialization, Cogna Education, Basic Education, University EducationAbstract
This text aims to discuss the performance of the publicly traded company Cogna Educação, considering the financialization movement of higher education and basic education in Brazil, which has intensified in the last decade and has become an attractive pole of investments by large business groups. The text discusses, mainly, the expansion movement and the student financing of the business group. The methodology consists of documentary research with data collected from the company's institutional reports. The results point to a broad process of commodification of education from the insertion of publicly traded private groups in the stock market, as is the case of Cogna Educação, which compromises the offer of education as a social right.
Downloads
References
ADRIÃO, Theresa. A privatização da educação básica no Brasil: considerações sobre a incidência de corporações na gestão da educação pública. In: ARAÚJO, Luiz; PINTO, José Marcelino (Org.). Público X privado em tempos de crise. São Paulo: Fundação Lauro Campos e Fineduca, 2017. p. 16-37.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 23 mar. 2022.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm#:~:text=Estabelece%20as%20diretrizes%20e%20bases%20da%20educa%C3%A7%C3%A3o%20nacional.&text=Art.%201%C2%BA%20A%20educa%C3%A7%C3%A3o%20abrange,civil%20e%20nas%20manifesta%C3%A7%C3%B5es%20culturais. Acesso em: 23 mar. 2022.
CAMY, Alexandre Rosa. Aplicação do modelo UCON abc em sistemas de comércio eletrônico B2B. 2005. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) – Centro Tecnológico, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2005.
CHAVES, Vera Lúcia Jacob. Expansão da privatização/mercantilização do ensino superior brasileiro: a formação dos oligopólios. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 111, p. 481-500, abr./jun. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/SFTYDmV3zhBxfdTPRVBR78m/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 5 maio 2022.
COGNA EDUCAÇÃO. Release de resultados 4T11. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., Kroton Educacional S.A., 2012. Disponível em: https://mz-filemanager.s3.amazonaws.com/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/release-de-resultados-trimestrais/dea97fc5e1fa9ff7a10979160db3185f360fd66c6ddcd863d209e4800956afb6/release_de_resultados_trimestrais.pdf. Acesso em: 17 set. 2021.
COGNA EDUCAÇÃO. Resultados 4T12. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., Kroton Educacional S.A., 2013. Disponível em: https://mz-filemanager.s3.amazonaws.com/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/release-de-resultados-trimestrais/519861a9a5e9a6c1a4c7d1a9e0162a38e37bf788e251bab30df65f55e269e984/release_de_resultados_trimestrais.pdf. Acesso em: 17 set. 2021.
COGNA EDUCAÇÃO. Resultados 4T13. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., Kroton Educacional, 2014. Disponível em: https://mz-filemanager.s3.amazonaws.com/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/release-de-resultados-trimestrais/4006e19df6f9526c658258125cc81aeea70bc31024e7153e10bdd512c87088cf/release_de_resultados_trimestrais.pdf. Acesso em: 17 set. 2021.
COGNA EDUCAÇÃO. Release de resultados 1T15. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., Kroton Educacional S.A., 2015a. Disponível em: https://mz-filemanager.s3.amazonaws.com/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/release-de-resultados-trimestrais/0a044aa6591e425e522f5ff4417654396442ff9138ac7712fa4b5dc56b8216bd/release_de_resultados_trimestrais.pdf. Acesso em: 5 maio 2022.
COGNA EDUCAÇÃO. Resultados 4T14. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., Kroton Educacional, 2015b. Disponível em: https://mz-filemanager.s3.amazonaws.com/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/release-de-resultados-trimestrais/7f5ae3d6de6247e61f539fffe85391bd84a9ac77c23587c6d74a81e541a6ba6a/release_de_resultados_trimestrais.pdf. Acesso em: 19 set. 2021.
COGNA EDUCAÇÃO. Release de resultados 4T15. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., Kroton Educacional S.A., 2016. Disponível em: https://mz-filemanager.s3.amazonaws.com/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/release-de-resultados-trimestrais/eda362c7fc14ffe924fed27a7aa8ef8f64d79e6f404cd463fb3c32a76a975ce1/release_de_resultados_trimestrais.pdf. Acesso em: 19 set. 2021.
COGNA EDUCAÇÃO. Resultado do 4T16. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., Kroton Educacional S.A., 2017. Disponível em: https://mz-filemanager.s3.amazonaws.com/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/release-de-resultados-trimestrais/7ca065e25ad8859ab0da0586fd008e7814085693bd0c803cfda045bf2446ba39/release_de_resultados_trimestrais_4t16.pdf. Acesso em: 19 set. 2021.
COGNA EDUCAÇÃO. Release de resultados 4T17. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., Kroton Educacional S.A., 2018. Disponível em: https://mz-filemanager.s3.amazonaws.com/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/release-de-resultados-trimestrais/0b388cf2a5ae3c516d473169993846f4ecb53704a1dd310af50a902c7bfda65b/release_de_resultados_4t17.pdf. Acesso em: 19 set. 2021.
COGNA EDUCAÇÃO. Release de resultados 3T19. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., Kroton Educacional S.A., 2019a. Disponível em: https://mz-filemanager.s3.amazonaws.com/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/release-de-resultados-trimestrais/dea97fc5e1fa9ff7a10979160db3185f360fd66c6ddcd863d209e4800956afb6/release_de_resultados_trimestrais.pdf. Acesso em: 28 abr. 2021.
COGNA EDUCAÇÃO. Release de resultados 4T18. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., 2019b. Disponível em: https://s3.amazonaws.com/mz-filemanager/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/2e4f8f23-d8c5-4e91-b2e8-c7bda5bfc938_Release_4T18_.pdf. Acesso em: 19 set. 2021.
COGNA EDUCAÇÃO. DPF - Demonstrações Financeiras Padronizadas - 31/12/2020. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., 2020a. Disponível em: https://api.mziq.com/mzfilemanager/v2/d/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/f14ef5ed-be1a-f7f8-cce5-30459cb7f477?origin=2 http://ri.cogna.com.br/servicos/arquivos/. Acesso em: 22 set. 2020.
COGNA EDUCAÇÃO. ITR - Informações Trimestrais - 31/03/2020. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., Kroton Educacional S.A., 2020b. Disponível em: https://s3.amazonaws.com/mz-filemanager/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/d814ab41-93b2-4731-952b-35c6196826d7_DF%20Cogna%201T20.pdf. Acesso em: 28 abr. 2022.
COGNA EDUCAÇÃO. ITR - Informações Trimestrais - 30/06/2020. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., Kroton Educacional S.A., 2020c. Disponível em: https://s3.amazonaws.com/mz-filemanager/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/f3ddf61f-eb29-41b7-91e9-dcfa28ec2287_df_cogna_2t20.pdf. Acesso em: 28 abr. 2022.
COGNA EDUCAÇÃO. ITR - Informações Trimestrais - 30/09/2020. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., Kroton Educacional S.A., 2020d. Disponível em: https://api.mziq.com/mzfilemanager/v2/d/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/ef9485c4-e5e3-d2d0-dc40-bf020b46ffbf?origin=2. Acesso em: 28 abr. 2022.
COGNA EDUCAÇÃO. Release de resultados 4T19. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., 2020e. Disponível em: https://s3.amazonaws.com/mz-filemanager/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/34e1b7a4-6f3d-4698-abc3-4985d8ccafab_Release%20-%204T19.pdf. Acesso em: 19 set. 2021.
COGNA EDUCAÇÃO. Release de resultados 4T20. Belo Horizonte: Cogna Educação S.A., 2021. Disponível em: https://api.mziq.com/mzfilemanager/v2/d/e1110a12-6e58-4cb0-be24-ed1d5f18049a/950e27b9-7c22-a83d-ac9a-1de351d2265c?origin=2. Acesso em: 19 set. 2021.
DOWBOR, Ladislau. O capitalismo se desloca: novas arquiteturas sociais. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2020.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Os circuitos da história e o balanço da educação no Brasil na primeira década do século XXI. Revista Brasileira da Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 46, p. 235-274, jan./abr. 2011.
GUIMARÃES-IOSIF, Ranilce et al. Programa Ciência sem Fronteiras: a tradução da política de internacionalização brasileira no Canadá. Interfaces Brasil/Canadá, Canoas, v. 16, n. 1, p. 16-39, 2016.
HARVEY, David. A condição pós-moderna. 9. ed. Tradução: Adail Ubirajara Sobral e Maria Stela Gonçalves. São Paulo: Loyola, 2000.
KATO, Fabíola Bouth; SANTOS, Silvia Alves dos; MARTINS, Tânia Barbosa. Da Educação a Distância à UAB: expansão anômala e repercussões no trabalho docente. In: SOUZA, Dileno Dustan Lucas de; SILVA JUNIOR, João dos Reis; FLORESTA, Maria das Graças Soares (Org.). Educação a Distância: diferentes abordagens críticas. São Paulo: Xamã, 2010. p. 13-31.
KROTON. Sobre a Kroton Educacional. Kroton, 2022. Disponível em: https://www.mzweb.com.br/kroton2010/web/conteudo_pti.asp?idioma=0&conta=45&tipo=34092. Acesso em: 27 abr. 2022.
LEHER, Roberto. Estado, Reforma Administrativa e mercantilização da educação e das políticas sociais. Germinal: Marxismo e Educação em debate, Salvador, v. 13, n. 1, p. 9-29, abr. 2021.
MANCEBO, Denise; MAUÉS, Olgaíses; CHAVES, Vera Lúcia Jacob. Crise e reforma do Estado e da Universidade Brasileira: implicações para o trabalho docente. Educar em Revista, n. 28, jul./dez. 2006.
OLIVEIRA, Romualdo Portela. A transformação da educação em mercadoria no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, CEDES, v. 30, n. 108, p. 739-760, out. 2009.
SANTOS FILHO, João Ribeiro dos. Financiamento da educação superior privado-mercantil: incentivos públicos e financeirização de grupos educacionais. 2016. 278 f. Tese (Doutorado em Educação) – Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2016.
SANTOS, Aline Veiga dos. A hegemonia do capital na rede de governança do Fundo de Financiamento Estudantil (Fies). 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Escola de Educação, Tecnologia e Comunicação, Universidade Católica de Brasília, 2018.
SANTOS, Aline Veiga; GUIMARÃES-IOSIF, Ranilce. Política e governança da educação superior no Brasil: mercantilização e comprometimento da qualidade. In: SEMINÁRIO REGIONAL DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO DO NORDESTE, 7., 2012, Recife. Anais [...]. Recife: ANPAE, 2012. v. 13.
SGUISSARDI, Valdemar. Modelo de expansão da educação superior no Brasil: predomínio privado/mercantil e desafios para a regulação e a formação universitária. Educação e Sociedade, Campinas, CEDES, v. 29, n. 105, p. 991-1022, set-dez. 2008.
TCU. Tribunal de Contas da União. Plenário. Brasília: TCU, 23 nov. 2016. Disponível em: https://portal.tcu.gov.br/data/files/08/43/F7/B1/51B98510784389852A2818A8/011.884-2016-9%20_FIES_.pdf. Acesso em: 23 out. 2020.
VALE, Andréa Araújo do. A expansão do segmento privado-mercantil na educação superior brasileira: o caso da Estácio de Sá. In: CHAVES, Vera Jacob; SILVA JÚNIOR, João dos Reis; CATANI, Afrânio Mendes (Org.). A universidade brasileira e o PNE: instrumentalização e mercantilização educacionais. São Paulo: Xamã, 2013. p. 113-130.
VALE, Andréa Araújo do; CARVALHO, Cristina Helena Almeida de; CHAVES, Vera Lúcia Jacob. Expansão privado-mercantil e a financeirização da educação superior brasileira. In: CABRITO, Belmiro; CASTRO, Alda; CERDEIRA, Luísa; CHAVES, Vera Jacob (Org.). Os desafios da expansão da educação em países de língua portuguesa: financiamento e internacionalização. Lisboa: EDUCA, 2014. p. 199-220.
VASTA EDUCAÇÃO. Produtos e serviços. Vasta Educação, 2022. Disponível em: https://vasta.globalri.com.br/produtos-e-servicos. Acesso em: 28 abr. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html