The Privatization of Basic and Higher Education in Times of Financing: the case of Cogna Educação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22491/2236-5907127434

Keywords:

Privatization, Financialization, Cogna Education, Basic Education, University Education

Abstract

This text aims to discuss the performance of the publicly traded company Cogna Educação, considering the financialization movement of higher education and basic education in Brazil, which has intensified in the last decade and has become an attractive pole of investments by large business groups. The text discusses, mainly, the expansion movement and the student financing of the business group. The methodology consists of documentary research with data collected from the company's institutional reports. The results point to a broad process of commodification of education from the insertion of publicly traded private groups in the stock market, as is the case of Cogna Educação, which compromises the offer of education as a social right.

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Author Biographies

Vera Lucia Jacob Chaves, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém/PA – Brasil

Vera Lucia Jacob Chaves possui Mestrado em Educação e Políticas Públicas pela Universidade Federal do Pará (1996) e doutorado em Educação-Conhecimento e Inclusão Social (Nota 7) pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005), com Pós-Doutorado no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa e Pós-doutorado no Programa de Políticas Públicas e Formação Humana da UERJ. Atualmente é professora Visitante Sênior do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPA. É professora Titular aposentada da UFPA e orienta em nível de Mestrado e Doutorado. É pesquisadora bolsa produtividade nível 1D do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico- CNPq. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Superior - GEPES. É coordenadora geral da rede Universitas/Br.

Maria Dayse Henriques de Camargo, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém/PA – Brasil

Maria Dayse Henriques de Camargo é doutoranda em Educação (PPGED/UFPA). Pedagoga, Psicóloga e Mestra em Educação (UFPA). Professora da Educação Básica da Secretaria do Estado de Educação do Pará (SEDUC-PA). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Superior da UFPA. Pesquisadora da Rede Universitas/Br e associada da Fineduca.  

Leila Maria Costa Sousa, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém/PA – Brasil

Leila Maria Costa Sousa é doutoranda em Educação (PPGED/UFPA). Pedagoga e Mestra em Educação (UFPA). Professora da Escola de Aplicação da UFPA. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Superior e da rede Universitas/Br. Associada da Fineduca.

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Published

2023-07-02

How to Cite

Chaves, V. L. J., Camargo, M. D. H. de, & Sousa, L. M. C. (2023). The Privatization of Basic and Higher Education in Times of Financing: the case of Cogna Educação. FINEDUCA - Revista De Financiamento Da Educação, 13. https://doi.org/10.22491/2236-5907127434

Issue

Section

Thematic Section - The Directions of Brazilian Higher Education Financing in the Last Three Decades: possible international comparisons

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