Funbosque: remuneration of teachers from a public foundation for providing environmental education in the islands of Belém/PA
Keywords:
Education Financing. Teachers’ Remuneration. Teacher Appreciation.Abstract
This paper article the composition and evolution of the remuneration of teachers at the Reference Center for Environmental Education at Escola Bosque Professor Eidorfe Moreira de Belém/PA, understood as an objective condition for carrying out and valuing the teaching work. The period analyzed was from 2009 to 2019; the methodology used was the dialectical-historical materialism. It is concluded that the initial remuneration of Funbosque teachers still guarantees attractiveness in the career, as it presents values higher than those paid to teachers from the same educational network, who have links with other schools in the network, as well as the averages received by teachers from networks state, municipal and federal of the North region and Brazil. However, it is important to highlight that the remuneration of Funbosque teachers is composed mostly (67.2% on average) by bonuses, which can generate immediate and future impacts on the remuneration of these professionals, given that it is a transitory element, which can be withdrawn at any time, such as upon retirement.
Downloads
References
BASSI, Marcos Edgar; GIL, I-Juca. Remuneração de Professores de Escolas Públicas no Contexto do Fundeb e PSPN. In: GOUVEIA, Andréa Barbosa; PINTO, José Marcelino de Rezende; FERNANDES, Maria Dilnéia Espíndola. Financiamento da Educação no Brasil. Campo Grande: Oeste, 2015. p. 257-279.
BELÉM. Prefeitura Municipal. Lei Orgânica do Município de Belém. Aprovada de 30/03/1990. Diário Oficial do Município de Belém, Belém, 1990a. Disponível em: http://www.belem.pa.gov.br/semaj/app/Sistema/form_leis_2.php. Acesso em: 02 set. 2016.
BELÉM. Prefeitura Municipal. Lei 7.502 de 20 de dezembro de 1990 – Dispõe sobre o Estatuto do Funcionário Público de Belém. Diário Oficial do Município de Belém, Belém, 1990b. Disponível em: http://www.belem.pa.gov.br/semaj/app/Sistema/form_leis_2.php. Acesso em: 02 set. 2016.
BELÉM. Prefeitura Municipal. Lei n° 7.528, de 5 de agosto de 1991 – Estatuto do Magistério. Diário Oficial do Município de Belém, Belém, 1991. Disponível em: http://www.belem.pa.gov.br/semaj/app/Sistema/form_leis_2.php. Acesso em: 02 set. 2016.
BELÉM. Prefeitura Municipal. Lei nº 7673 de 21 de dezembro de 1993 - Dispõe sobre o sistema de promoção do grupo magistério da secretaria municipal de educação. Diário Oficial do Município de Belém, Belém, 1993. Disponível em: https://cm-belem.jusbrasil.com.br/legislacao/583728/lei-7673-93. Acesso em: 20 jun. 2020.
BELÉM. Prefeitura Municipal. Lei 7.747, de 02 de Janeiro de 1995. Autoriza o poder Executivo a criar o centro de referência em educação ambiental — Escola Bosque professor Eidorfe Moreira, na ilha de Caratateua, distrito de Outeiro, município de Belém e dá outras providências. Diário Oficial do Município de Belém, Belém, 1995.
BELÉM. Prefeitura Municipal. Decreto nº 85.655 de 02 de maio de 2016. Estabelece medidas de contenção e redução de despesas e limitação de empenho no âmbito do Poder Executivo, e dá outras providências. Diário Oficial do Município de Belém, Belém, 2016.
DEMO, Pedro. Educação e desenvolvimento sustentável: sobre o enfoque integrado do desenvolvimento. Caminhos da Educação. Belém: PMB/SEMEC, 1996. Série Planejamento, n. 4.
PEREIRA, Fernanda Maryelle. As Políticas de Remuneração Inicial para os Professores da Educação Básica da Rede Municipal de Ensino de Belém no Período de 1991 a 2013. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.
PINHEIRO, Raimundo Walber da Silva. Políticas de Remuneração de Professores da Educação Básica em Municípios do Estado do Pará. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.
SALES, Luís Carlos; FRANÇA, Magna. Efeitos da Lei do Piso nos vencimentos de professores do Piauí e do Rio Grande do Norte no contexto da política de fundos. RBPAE, v. 34, n. 2, p. 461 - 478, maio/ago. 2018.
SILVA, Marilena Loureiro da. A Escola Bosque e suas estruturas educadoras: uma casa de Educação Ambiental. In: TRAJBER, Rachel; MELLO, Soraia (Org.). Vamos Cuidar do Brasil com as escolas. Conceitos e Práticas de Educação Ambiental na escola. Brasília: MEC/MMA/UNESCO, 2007. p. 115-122.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html