DIALOGUES ON SPORTS TEACHING: CONTINUOUS EDUCATION THROUGH ACTION RESEARCH

Authors

  • Robson Machado Borges Universidade Regional do Noroeste do Estado Do Rio Grande do Sul – UNIJUÍ. Ijuí/RS, Brasil.
  • Fernando Jaime González Universidade Regional do Noroeste do Estado Do Rio Grande do Sul – UNIJUÍ. Ijuí/RS, Brasil.
  • Adroaldo Cezar Araujo Gaya Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Porto Alegre/RS/Brasil.
  • Larissa Rafaela Galatti Universidade Estadual de Campinas (FCA/UNICAMP). Limeira, SP - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.71738

Keywords:

Sports. Teachers. Teaching. Education continuing.

Abstract

 This research focused on the consequences of a collaborative training experience in the conceptions and ways Physical Education teachers teach collective sports games. Action research was conducted with five teachers and included 26 study meetings of which 21 were theoretical and five were practical. The results show that it is possible to change the conceptions and the ways Physical Education teachers teach collective sports games. Educators working under the traditional model based on execution and repetition of motor gestures can change their understanding of the sports phenomenon. However, the project is long and hard, and it needs to be well grounded on theoretical foundations related to the tactical dimension, combining theoretical and practical study and being conducted by researchers with expertise on the topic.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Robson Machado Borges, Universidade Regional do Noroeste do Estado Do Rio Grande do Sul – UNIJUÍ. Ijuí/RS, Brasil.

Doutorando em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS. Professor na Unijuí, no Departamente de Humanidades e Educação, trabalhando no curso de graduação em Educação Física. 

Fernando Jaime González, Universidade Regional do Noroeste do Estado Do Rio Grande do Sul – UNIJUÍ. Ijuí/RS, Brasil.

Doutor em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS. Professor da Unijuí onde trabalha nos cursos de Educação Física e no PPG em Educação nas Ciências. Ijuí/RS/Brasil.

Adroaldo Cezar Araujo Gaya, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Porto Alegre/RS/Brasil.

Doutor em Educação física e Livre Docente em Treinamento Desportivo pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro e doutor em Ciências do Desporto pela Universidade do Porto. Atualmente é professor titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Larissa Rafaela Galatti, Universidade Estadual de Campinas (FCA/UNICAMP). Limeira, SP - Brasil

Doutora em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (FEF/UNICAMP). É docente do Curso de Ciências do Esporte da Faculdade de Ciências Aplicadas da Universidade Estadual de Campinas (FCA/UNICAMP).

Published

2017-09-30

How to Cite

BORGES, R. M.; GONZÁLEZ, F. J.; GAYA, A. C. A.; GALATTI, L. R. DIALOGUES ON SPORTS TEACHING: CONTINUOUS EDUCATION THROUGH ACTION RESEARCH. Movimento, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 1025–1038, 2017. DOI: 10.22456/1982-8918.71738. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/71738. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.