Classifications, labels and turns
the overview of the epistemological discussion of Brazilian Physical Education in the 21st century
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-8918.130119Keywords:
Epistemology, Physical education, Language, OntologyAbstract
The objective of this article was to analyze the panorama of the epistemological discussion of Brazilian Physical Education in the 21st century, with the aim of contributing new reading keys to the debate. To this end, in addition to analyzing the field's scientific production on the subject, interviews were conducted with eight researchers who publish articles on the epistemology of Brazilian Physical Education, namely: Valter Bracht, Mauro Betti, Paulo Fensterseifer, Pedro Hallal, Felipe Quintão de Almeida, Juliano de Souza, Marcelo Moraes e Silva and Ricardo Rezer. From the scientific production and the interviews, it is possible to conclude that the epistemological discussion of Brazilian Physical Education moves towards a condition of plurality, however, it seems to be accompanied by problems in relation to scientific training.Downloads
References
ALMEIDA, Felipe Quintão de; BRACHT, Valter; VAZ, Alexandre Fernandes. Classificações epistemológicas na Educação Física: redescrições... Movimento, v. 18, n. 4, p. 241-263, out./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.27727
ALMEIDA, Felipe Quintão de; VAZ, Alexandre Fernandes. Do giro linguístico ao giro ontológico na atividade epistemológica em Educação Física. Movimento, v. 16, n. 3, p. 11- 28, jul./set. 2010. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.12485
BARROS JÚNIOR, Bartolomeu Lins de; MORAES, Danielle Batista de; DIAS, Eldernan dos Santos; GAMA, Augusto César Vilela; HÚNGARO, Edson Marcelo. Aspectos controversos de uma interpretação do giro linguístico sobre a ontologia de Lukács como referência crítica na Educação Física. Movimento, v. 28, p. e28034, 2022. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.122538
BUNGENSTAB, Gabriel Carvalho. Epistemologia da Educação Física brasileira: (re) descrições da atividade epistemológica no século XXI. Movimento, v. 26, p. 1-14, 2020. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.100551
FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. A crise da racionalidade moderna e a Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 22, n. 1, 2000. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/751. Acesso em: 11 nov, 2023.
FONTES, Flávio Fernandes. O que é a virada linguística? Trivium-Estudos Interdisciplinares, v. 12, n. 2, p. 3-17, 2020. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-48912020000300002&lng=en&nrm=is&tlng=pt. Acesso em: 11 nov. 2023.
GAYA, Adroaldo Cezar Araújo. O Pós-graduação e a formação de professores de educação física no Brasil. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 31, p. 71-75, 2017. DOI: https://doi.org/10.11606/1807-55092017000nesp071
REZER, Ricardo. O trabalho docente na Formação Inicial em Educação Física: reflexões epistemológicas. 2010. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.
SACARDO, Michele; SILVA, Régis Henrique dos Reis. A crítica crítica dos giros epistemológicos e/ou linguísticos no debate político-epistemológico da área da Educação Física. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, v. 9, n. 2, p. 26-39, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/15883. Acesso em: 11 nov. 2023.
SÁNCHEZ GAMBOA, Silvio. Reações ao giro linguístico: o resgate da ontologia ou do real, independente da consciência e da linguagem. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 15., 2007, Recife. Anais... Recife: CBCE, 2007.
SCAPIN, Gislei José; SOUZA, Maristela da Silva. Epistemologia da Educação Física e a agenda pós-moderna: uma descrição histórica para situar o debate. Germinal: marxismo e educação em debate, v. 14, n. 3, p. 366-383, 2022. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v14i3.51128
SOUZA, Juliano de. Do homo movens ao homo academicus: rumo a uma teoria reflexiva da Educação Física. São Paulo: Liber Ars, 2021.
SOUZA, Juliano de; BUNGENSTAB, Gabriel Carvalho; SILVA, Marcelo Moraes e; GARCIA, Rui Proença. Interfaces entre educação física e teoria social–reflexões e desafios para a formação científica. Educação, Ciência e Cultura, v. 27, n. 2, 2022. DOI: https://doi.org/10.18316/recc.v27i2.8575
TANI, Go. Cinesiologia, educação física e esporte: ordem emanente do caos na estrutura acadêmica. Motus Corporis, v. 3, n. 2, p. 9-50, 1996.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1987.
YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso Editora, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Movimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Movimento adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) for approved and published works. This means that authors:
- keep their copyrights and grant right of first publication to the journal; and
- as long as the authors’ names and Movimento’s initial publication rights are acknowledged, the authors may share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially).
