Classifications, labels and turns

the overview of the epistemological discussion of Brazilian Physical Education in the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.130119

Keywords:

Epistemology, Physical education, Language, Ontology

Abstract

The objective of this article was to analyze the panorama of the epistemological discussion of Brazilian Physical Education in the 21st century, with the aim of contributing new reading keys to the debate. To this end, in addition to analyzing the field's scientific production on the subject, interviews were conducted with eight researchers who publish articles on the epistemology of Brazilian Physical Education, namely: Valter Bracht, Mauro Betti, Paulo Fensterseifer, Pedro Hallal, Felipe Quintão de Almeida, Juliano de Souza, Marcelo Moraes e Silva and Ricardo Rezer. From the scientific production and the interviews, it is possible to conclude that the epistemological discussion of Brazilian Physical Education moves towards a condition of plurality, however, it seems to be accompanied by problems in relation to scientific training.

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Author Biographies

Silas Alberto Garcia, Universidade Estadual de Goiás- Unidade Porangatu

Docente efetivo e coordenador setorial do cursos de Educação Física da UEG-Porangatu. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF) da Universidade Federal de Goiás (UFG). Especialista em Docência do Ensino Superior na Faculdade Brasileira de Educação e Cultura (FABEC). Especialista em Educação Física Escolar (UNIBF). Especialista em Metodologias ativas e Prática Docente (UNIBF). Graduado no curso de Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual de Goiás (UEG) - Campus ESEFFEGO. Participante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Esporte, Lazer e Comunicação (GEPELC - UFG).

Gabriel Carvalho Bungenstab, Universidade Estadual de Goiás-Campus ESEFFEGO

Doutor em Sociologia, Universidade Federal de Goiás (UFG); Professor da Universidade Estadual de Goiás - Campus Eseffego (UEG-Eseffego) e professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Goiás (PPGEF-UFG); Grupo de estudo e pesquisa GEPELC- UFG. 

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Published

2023-12-14

How to Cite

GARCIA, S. A.; BUNGENSTAB, G. C. . Classifications, labels and turns: the overview of the epistemological discussion of Brazilian Physical Education in the 21st century. Movimento, [S. l.], v. 29, p. e29056, 2023. DOI: 10.22456/1982-8918.130119. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/130119. Acesso em: 24 jun. 2025.

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