PUBLIC POLICIES FOR EDUCATIONAL SPORT IN SÃO PAULO: IMPACTS OF THE 2016 OLYMPIC GAMES

Authors

  • Viviane Ribeiro Paes Universidade Estadual de Campinas/ Mestre pela Faculdade de Educação Física
  • Silvia Cristina Franco Amaral Universidade Estadual de Campinas/ Professora Doutora da Faculdade de Educação Física

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.71006

Keywords:

Sports. Public policy. Olympic Games. São Paulo state.

Abstract

This study looked into and analyzed the public policies for educational sports organized by the Department of Sports, Leisure and Youth of São Paulo (SELJ), considering the possible impact of the 2016 Olympic Games. As data collection and analysis methodology, data triangulation was performed through semi-structured interviews, field diary, and documentary research. The Olympic Games in Brazil intensified new discourses to legitimize the sports pyramid as a basis for educational sports policies in São Paulo. The immediatist character and the increase of discourses and some actions for the segment were also observed.

 

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Author Biographies

Viviane Ribeiro Paes, Universidade Estadual de Campinas/ Mestre pela Faculdade de Educação Física

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de São Carlos (2011). Mestre Educação Física pela universidade Estadual de Campinas, na área de Educação Física e sociedade. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas públicas, jogos olímpicos, megaeventos. educação física escolar.

Silvia Cristina Franco Amaral, Universidade Estadual de Campinas/ Professora Doutora da Faculdade de Educação Física

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1989), mestrado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (1995), doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2003), Livre-docência pela Faculdade de Educação Física da UNICAMP (2011) e pós-doutorado na Universidade de Barcelona no departamento de Geografia Humana. Atualmente é docente MS5.1 da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Lazer e Políticas Públicas, atuando principalmente nos seguintes temas: política pública de lazer, educação física e esporte e estudos do lazer. Publicou artigos, trabalhos em eventos e capítulos de livros sobre a temática que pesquisa.

Published

2017-06-21

How to Cite

PAES, V. R.; AMARAL, S. C. F. PUBLIC POLICIES FOR EDUCATIONAL SPORT IN SÃO PAULO: IMPACTS OF THE 2016 OLYMPIC GAMES. Movimento, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 715–728, 2017. DOI: 10.22456/1982-8918.71006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/71006. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles