SCIENTIFIC PRODUCTION IN PHYSICAL EDUCATION FROM 2001 TO 2010: THE CONSTRUCTION OF A FIELD

Authors

  • Pedro Henrique Zubcich Caiado de Castro Faculdades São José - curso de Educação Física e curso de Pedagogia. EEFD/UFRJ - Departamento de jogos.
  • Alan Camargo Silva Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes / Escola de Educação Física e Desportos / Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Luis Aureliano Imbiriba Silva Escola de Educação Física e Desportos / Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Sílvia Maria Agatti Lüdorf Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes / Escola de Educação Física e Desportos / Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.64610

Keywords:

Physical education. Graduate studies programs. Scientific and technical activities.

Abstract

This study aimed to analyze the scientific production of regular-length graduate programs in Physical Education from 2001 to 2010. Its background included the “scientific game rules” in the field. A total of 1,398 works were selected from the following programs: USP, UNESP, UFRGS, UNICAMP and UGF, including master’s dissertations and PhD theses. Data analysis used thematic approaches: biodynamic, sociocultural and pedagogical. The results showed the prevalence of the biodynamic approach concentrated mainly at USP, UNESP and UFRGS. Sociocultural themes, in turn, were found to have higher incidence at UNICAMP and UGF. The pedagogical approach was found in lower proportion in all programs. Considering Pierre Bourdieu’s theoretical perspective, it is possible to argue that postgraduate scientific rules of Area 21, supported and encouraged by CAPES and its impacts on the field have been promoting this construction of the scientific field of Physical Education.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Henrique Zubcich Caiado de Castro, Faculdades São José - curso de Educação Física e curso de Pedagogia. EEFD/UFRJ - Departamento de jogos.

Faculdades São José - curso de Educação Física e curso de Pedagogia.
Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes / Escola de Educação Física e Desportos / Universidade Federal do Rio de Janeiro - Departamento de jogos.

Alan Camargo Silva, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes / Escola de Educação Física e Desportos / Universidade Federal do Rio de Janeiro

Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes / Escola de Educação Física e Desportos / Universidade Federal do Rio de Janeiro

Luis Aureliano Imbiriba Silva, Escola de Educação Física e Desportos / Universidade Federal do Rio de Janeiro

Escola de Educação Física e Desportos / Universidade Federal do Rio de Janeiro

Sílvia Maria Agatti Lüdorf, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes / Escola de Educação Física e Desportos / Universidade Federal do Rio de Janeiro

Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes / Escola de Educação Física e Desportos / Universidade Federal do Rio de Janeiro - Departamento de Ginástica

Published

2017-09-30

How to Cite

CASTRO, P. H. Z. C. de; SILVA, A. C.; SILVA, L. A. I.; LÜDORF, S. M. A. SCIENTIFIC PRODUCTION IN PHYSICAL EDUCATION FROM 2001 TO 2010: THE CONSTRUCTION OF A FIELD. Movimento, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 869–882, 2017. DOI: 10.22456/1982-8918.64610. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/64610. Acesso em: 9 may. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.