THE SCHOOL OF PHYSICAL EDUCATION AND THE FIELD OF TEACHER TARINING IN THE STATE OF RIO GRANDE DO SUL: THE ORIGINS OF SPECIALIZED TRAINING (1869- 1929)

Authors

  • Vanessa Bellani Lyra Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Janice Zarpellon Mazo ESEF/UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.18216

Keywords:

History. Physical Education. Teachers' formation.

Abstract

ESEF's foundation is inset in a social
process, in which Rio Grande do Sul's society was
mobilized to reach the purposes that, even before
correspond to its social particularities, remitted to the
consolidation of a new Brazil, country that was
emerging as a republican political organization. Thus,
in our thinking, any attempt to distinguish ESEF as the
first teaching institution to graduate teachers in higher
education in the state, passes through, necessarily,
by the knowledge of the efforts for the systematization
of this formative practice, which anteceded its arrival
to the field. Therefore, the central aim of the study
was to comprehend how occurred Physical Education
teachers' formation in the previous period of ESEF
institutionalization. Intending to do so, the recognition
and the validity of new versions about our study
object, and also the utilization of sources that
announce provenances and diverse natures are
elements that compose a particular form of history
appropriation, of which we search to approximate
here: Cultural History. In this spectrum, our
investigations about this theme leaded us to punctuate
two significative moments which have crossed the
field in these initial moments: the absence of specialty
formation and, from the year of 1929, the organization
of the so-called "Physical Education Intensive
Courses".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Bellani Lyra, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduada em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2004). Mestre em Educação, pela Universidade Federal de Santa Catarina, na linha de pesquisa Educação, História e Política (2009). Doutora em Ciências do Movimento Humano, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na linha de pesquisa Representações Sociais do Movimento Humano (2013). Professora dos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Educação Física, Pedagogia e Dança, na Universidade de Caxias do Sul. Professora da disciplina Dança e Expressão Corporal, do Programa de Extensão UCSSênior. Tem experiência na área de Educação/ Educação Física estudando principalmente os seguintes temas: História das Práticas Corporais, Dança e Expressão Corporal, Educação e Longevidade. Membro-pesquisador do Núcleo de Estudos em História e Memória do Esporte e da Educação Fisica, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Membro Pesquisador do Núcleo de Pesquisa Ciências e Artes do Movimento Humano, da Universidade de Caxias do Sul.

Janice Zarpellon Mazo, ESEF/UFRGS

Professora dos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Educação Física da Escola de Educação Física (ESEF) e do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano (PPGCMH) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Published

2011-03-18

How to Cite

LYRA, Vanessa Bellani; MAZO, Janice Zarpellon. THE SCHOOL OF PHYSICAL EDUCATION AND THE FIELD OF TEACHER TARINING IN THE STATE OF RIO GRANDE DO SUL: THE ORIGINS OF SPECIALIZED TRAINING (1869- 1929). Movimento, [S. l.], v. 16, n. 5, p. 37–60, 2011. DOI: 10.22456/1982-8918.18216. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/18216. Acesso em: 27 aug. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.