IMAGES FROM JOURNALS FOCUSED ON PHYSICAL EDUCATION AND SPORT TEACHING AND TECHNIQUES (1932-1960)

Authors

  • Renato Pereira Coimbra Retz Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Centro de Educação Física e Desportos. Vitória, ES
  • Amarílio Ferreira Neto Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Centro de Educação Física e Desportos. Vitória, ES
  • Juliana Martins Cassani Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Centro de Educação Física e Desportos. Vitória, ES
  • Wagner dos Santos Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Centro de Educação Física e Desportos. Vitória, ES

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.75040

Keywords:

Drawing and Photography. Periodicals. Cultural History. Physical Education.

Abstract

This article identifies the nature of images used by journals focused on Physical Education and Sport teaching and techniques (1932-1960) and analyzes editorial intentions in their uses and appropriations (CERTEAU, 2014). It takes an exploratory quantitative-qualitative approach and the theoretical-methodological assumptions of Cultural History (CHARTIER, 1990). Its sources are images from journals: Revista de Educação Física (1932-1960), Revista Educação Physica (1932-1945), and Revista Brasileira de Educação Física (1944-1952). The analysis points to images of two natures: photographs and drawings (anthropomorphic illustrations, diagrams, sketches, and cartoons). The use of these reading modeling devices by editors was intended to contribute to Physical Education teachers’ training from a perspective emphasizing doing for learning and learning by doing. The images were part of these journals’ editorial projects in order to contribute to disseminate and teach Physical Education practices.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renato Pereira Coimbra Retz, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Centro de Educação Física e Desportos. Vitória, ES

Mestrando em Educação Física da Ufes. Membro do Proteoria.

Amarílio Ferreira Neto, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Centro de Educação Física e Desportos. Vitória, ES

Doutor em Educação pela Unimep. Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Ufes. Lider do Proteoria.

Juliana Martins Cassani, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Centro de Educação Física e Desportos. Vitória, ES

Doutoranda em Educação Física pela Ufes. Professor Substituta do Centro de Educação Física e Desportos da Ufes. Membro do Proteoria.

Wagner dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Centro de Educação Física e Desportos. Vitória, ES

Doutor em Educação pela Ufes. Professor Adjunto do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Ufes. Lider do Proteoria. Bolsista de Produtividade em Educação - Nível 2.

Published

2019-02-27

How to Cite

RETZ, R. P. C.; FERREIRA NETO, A.; CASSANI, J. M.; SANTOS, W. dos. IMAGES FROM JOURNALS FOCUSED ON PHYSICAL EDUCATION AND SPORT TEACHING AND TECHNIQUES (1932-1960). Movimento, [S. l.], v. 25, p. e25001, 2019. DOI: 10.22456/1982-8918.75040. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/75040. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles