THE MONOGRAPHS FROM THE ESPÍRITO SANTO SCHOOL OF PHYSICAL EDUCATION: KNOWLEDGE CIRCULATION AND PRODUCTION (1932-1939)

Authors

  • Marcela Bruschi Universidade Federal do Espírito Santo - UFES Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física - PROTEORIA
  • Marcelo Laquini Eller Universidade Federal do Espírito Santo - UFES Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física - PROTEORIA
  • Thiago Ferraz Will Universidade Federal do Espírito Santo - UFES Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física - PROTEORIA
  • Amarílio Ferreira Neto Universidade Federal do Espírito Santo - UFES Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física - PROTEORIA
  • Wagner dos Santos Universidade Federal do Espírito Santo - UFES Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física - PROTEORIA
  • Omar Schneider Universidade Federal do Espírito Santo - UFES Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física - PROTEORIA

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.70135

Keywords:

Physical Education. French Method. Monograph.

Abstract

This article examines the process of writing monographs at the Espírito Santo School of Physical Education to understand teacher training, knowledge circulation and its materialization as a device to control incorporated knowledge. As sources, it uses documents in the Permanent Archive of the Center for Physical Education and Sports of the Federal University of Espírito Santo between 1932 and 1939. Its theoretical and methodological framework are the concepts of representational struggles, circulation and the model of the index paradigm. The evidence allows us to understand that monographs reinforced the use of the French Method. To write them, students used resources available at the School such as books and journals. The works’ topics were related to knowledge presented for teacher training and the way the French Method was used in the state.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcela Bruschi, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física - PROTEORIA

Aluna de Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo - Cefd/Ufes.

Área: Ciências Humanas; Educação; História da Educação. 

Marcelo Laquini Eller, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física - PROTEORIA

Aluno de Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo - Cefd/Ufes.

Área: Ciências Humanas; Educação; História da Educação. 

Thiago Ferraz Will, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física - PROTEORIA

Aluno de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo - Cefd/Ufes.

Área: Ciências Humanas; Educação; História da Educação. 

Amarílio Ferreira Neto, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física - PROTEORIA

Professor Titular do Departamento de Desportos do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo - Cefd/Ufes.

Área: Ciências Humanas; Educação; História da Educação. 

Wagner dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física - PROTEORIA

Professor Titular do Departamento de Ginástica do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo - Cefd/Ufes.

Área: Ciências Humanas; Educação; História da Educação. 

Omar Schneider, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física - PROTEORIA

Professor Titular do Departamento de Ginástica do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo - Cefd/Ufes.

Área:Ciências Humanas; Educação; História da Educação. 

Published

2019-01-06

How to Cite

BRUSCHI, M.; ELLER, M. L.; WILL, T. F.; FERREIRA NETO, A.; SANTOS, W. dos; SCHNEIDER, O. THE MONOGRAPHS FROM THE ESPÍRITO SANTO SCHOOL OF PHYSICAL EDUCATION: KNOWLEDGE CIRCULATION AND PRODUCTION (1932-1939). Movimento, [S. l.], v. 24, n. 4, p. 1369–1380, 2019. DOI: 10.22456/1982-8918.70135. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/70135. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles