Physical Education and digital culture

perspectives, stress and contributions in teacher training of this curricular component

Authors

  • Rodrigo de Souza Santos Universidade Federal de Sergipe, Programa de Pós-Graduação em Educação, São Cristóvão, SE https://orcid.org/0000-0002-3295-623X
  • Gustavo Roese Sanfelice Universidade Feevale, Programa de Pós-Graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social, Novo Hamburgo, RS https://orcid.org/0000-0003-0159-3584
  • Cristiano Mezzaroba Universidade Federal de Sergipe, Programa de Pós-Graduação em Educação, São Cristóvão, SE https://orcid.org/0000-0003-4214-0629

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.130190

Keywords:

Academic education, Physical Education, Teaching, Digital Culture

Abstract

The objective of this text is to understand and explain what are the perspectives, tensions, and contributions of digital culture to the training of teachers of the curricular component of Physical Education (P.E.). The applied methodology consisted of the application of questionnaires through online forms and the application of interviews, configuring itself as a case study. The subjects of the research were professors of the P.E. course at the Federal University of Sergipe. The analysis of two data forms was constituted through the application of the content analysis technique. The results show that teachers have heterogeneous training perspectives in the context of digital culture. In this context, formative contributions are evident, such as the establishment of a critical perspective in the teaching-learning process, both in the school and academic setting, for the field of physical education. This enables the development of diverse themes, such as sports and its relationship with cinema and media in general.

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Author Biographies

Rodrigo de Souza Santos, Universidade Federal de Sergipe, Programa de Pós-Graduação em Educação, São Cristóvão, SE

Mestre em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação da UFS (PPGED/UFS) Linha de Pesquisa: Linguagens, Tecnologias e Educação. Licenciado em Educação Física na Universidade Federal de Sergipe (DEF/UFS). . Membro dos Grupos de Pesquisa Observatório da Mídia Esportiva (OME/UFS) e Grupo de Estudos e Pesquisa Sociedade, Cultura e Educação Física (GEPESCEF/UFS).

 

Gustavo Roese Sanfelice, Universidade Feevale, Programa de Pós-Graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social, Novo Hamburgo, RS

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (2001); Mestrado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (2002) e Doutorado em Ciências da Comunicação/Universidade do Vale do Rio dos Sinos/Unisinos (2007). Atualmente é professor Titular da Universidade Feevale, como professor do quadro permanente do o Programa de Pós-Graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social/Feevale. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia do Esporte e no estudo de diferentes mídias desde 1998. É membro do comitê científico do Grupo de Trabalho Temático Comunicação e Mídia do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, desde 2003 (foi coordenador no ciclo 2009/2011). Membro do Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Feevale desde 2008 (foi coordenador no ciclo 2010/2016). Líder do Grupo de Pesquisa CNPq : Análise dos Processos Midiáticos e Práticas Socioculturais desde 2013. Foi coordenador do Programa de Pós-Graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social/Feevale (ciclo 2019/2021). 

Cristiano Mezzaroba, Universidade Federal de Sergipe, Programa de Pós-Graduação em Educação, São Cristóvão, SE

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UFS). Coordenador do GEPESCEF – Grupo de Estudos e Pesquisas Sociedade, Cultura e Educação Física/UFS. Aracaju – SE, Brasil. Também atua como pesquisador no Laboratório de Pesquisas Sociológicas Pierre Bourdieu (LAPSB/UFSC) e no Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (UFSC/CNPq).

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Published

2023-12-27

How to Cite

SANTOS, R. de S.; ROESE SANFELICE, G.; MEZZAROBA, C. Physical Education and digital culture: perspectives, stress and contributions in teacher training of this curricular component . Movimento, [S. l.], v. 29, p. e29068, 2023. DOI: 10.22456/1982-8918.130190. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/130190. Acesso em: 24 jun. 2025.

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