Body practices in the Amazon

contributions to the cultural curriculum at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.125435

Keywords:

Interculturality, Body Practices, Physical Education

Abstract

The Brazilian schooling process, based on the prism of modernity, has strengthened in everyday schools the predominance of homogeneous and monocultural pedagogical practices that do not dialogue with the cultural diversity present in schools. It is argued that this scenario has implications for the educational process and the formation of the subject, besides causing tensions or conformity in the face of (in)adequacy to the dominant culture. Therefore, this article analyzes the intersections between culture, school and body practices developed in the Amazon towards the valorization of subjects and the significance of the learning process in the light of critical interculturality and cultural physical education. The dialogue with the theoretical field opposes the current models of thinking and building education and tenses in favor of recognizing different knowledge, valuing and respecting the diversity of subjects and cultures for the construction of a more democratic, plural and human society.

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Author Biographies

Ieda Oliveira Mota, Universidade do Estado do Pará

Professora de Educação Física no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA. Doutoranda em Educação pela Universidade do Estado do Pará - UEPA, Mestra em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas - UFPel. Graduada em Educação Física pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Atua principalmente em temas como: Educação, Cultura e Educação Física Escolar.

Marta Genú Soares, Universidade do Estado do Pará

Doutora em Educação. Professora Titular do programa de Pós-Graduação em Educação e do Curso de Graduação em educação Física da Universidade do Estado do Pará. Líder do Grupo de Pesquisa Ressignificar-Experiências Inovadoras na formação de professores.

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Published

2023-07-12

How to Cite

MOTA, I. O.; GENÚ SOARES, M. Body practices in the Amazon: contributions to the cultural curriculum at school. Movimento, [S. l.], v. 29, p. e29024, 2023. DOI: 10.22456/1982-8918.125435. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/125435. Acesso em: 24 jun. 2025.

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