BRAND EQUITY OF PROFESSIONAL SPORTS TEAMS FROM CONSUMERS’ PERSPECTIVE: AN INTEGRATIVE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.104762

Keywords:

Marketing. Consumer behavior. Quality management. Review.

Abstract

The present study aimed to describe and critically review literature about the brand equity of professional sports teams from consumers’ perspective. An integrative review was used, with searches conducted between October and November 2019 for empirical and conceptual articles published until September 2019, in the following databases: SCOPUS, Web of Science, Academic Search Ultimate, and Business Source Ultimate. After applying inclusion and exclusion criteria, a parallel search in the main sports management and marketing journals, and the cross-manual reference process, 16 articles were included in the review. Publications in the European context and in football prevailed, initially with a qualitative approach moving from the latest publications to quantitative analysis. Several dimensions are used to analyze the theme, and its importance is justified by the impact on fans’ loyalty and on teams’ economic and sporting success.

 

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Author Biographies

Yves Miranda, Grupo de Pesquisa em Esporte e Gestão (GEquip) da Universidade de Pernambuco. Recife, PE, Brasil.

Estudante de mestrado em Gestão Desportiva pela Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Bacharel em Educação Física pela Escola Superior de Educação Física da Universidade de Pernambuco. Pesquisador Master no Grupo de Pesquisa em Esporte e Gestão - GEquip ESEF/UPE. Áreas de interesse de investigação incluem Gestão das Organizações esportivas, Marketing e Gestão da Marca no esporte.

Marcos Antonio Barros Filho, Grupo de Pesquisa em Esporte e Gestão (GEquip) da Universidade de Pernambuco. Recife, PE, Brasil

Mestre em Gestão Desportiva pela Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Pesquisador Sênior no Grupo de Pesquisa em Esporte e Gestão - GEquip ESEF/UPE. Áreas de interesse de investigação incluem compreender o comportamento do consumidor do esporte e a qualidade dos serviços no contexto esportivo.

Carlos Augusto Mulatinho de Queiroz Pedroso, Grupo de Pesquisa em Esporte e Gestão (GEquip) da Universidade de Pernambuco. Recife, PE, Brasil.

Doutor em Educação Física pela Universidade de Pernambuco - UPE (2019). Mestre em Gestão Desportiva pela Faculdade de Desporto da Universidade do Porto - FADEUP reconhecido pela Universidade de São Paulo - USP (2010) e graduado em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade de Pernambuco (2007). Atualmente é Professor Adjunto da Universidade de Pernambuco - UPE e Líder do Grupo de Pesquisa em Esporte e Gestão - GEquip ESEF/UPE. Áreas de interesse de investigação incluem Gestão de Políticas Públicas e Gestão das Organizações esportivas.

Victor Henrique Rodrigues Silva, Grupo de Pesquisa em Esporte e Gestão (GEquip) da Universidade de Pernambuco. Recife, PE, Brasil.

Estudante de mestrado em Gestão Desportiva pela Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Bacharel em Educação Física pela Escola Superior de Educação Física da Universidade de Pernambuco. Pesquisador Master no Grupo de Pesquisa em Esporte e Gestão - GEquip ESEF/UPE. Áreas de interesse de investigação incluem Marketing do Esporte e Comportamento do Consumidor esportivo.

José Pedro Sarmento, Universidade do Porto. Porto, Portugal.

Doutor, Professor Associado com Agregação e Diretor do curso de mestrado em Gestão Desportiva, na Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Área de interesse de investigação incluem Gestão das Organizações e Eventos esportivos.

Rui Biscaia, Department for health, University of Bath, United Kingdom.

Doutor, Professor Associado na Escola de Marketing e Gestão e membro associado Centre for Business in Society (CBiS), na Coventry University. Áreas de interesse de investigação incluem marketing do esporte, qualidade de serviço, patrocínio, gestão de marcas esportivas e comportamento do consumidor esportivo.

Amélia Brandão, Universidade do Porto. Porto, Portugal.

Doutora, Professora Auxiliar e Diretora do curso de Mestrado em Gestão de Serviços, na Faculdade de Economia da Universidade do Porto. Áreas de interesse de investigação incluem o campo da Gestão da Marca, atualmente no domínio dos relacionamentos negativos do consumidor com a marca.

Published

2021-07-21

How to Cite

MIRANDA, Y.; BARROS FILHO, M. A.; PEDROSO, C. A. M. de Q.; RODRIGUES SILVA, V. H.; SARMENTO, J. P.; BISCAIA, R.; BRANDÃO, A. BRAND EQUITY OF PROFESSIONAL SPORTS TEAMS FROM CONSUMERS’ PERSPECTIVE: AN INTEGRATIVE REVIEW. Movimento, [S. l.], v. 27, p. e27039, 2021. DOI: 10.22456/1982-8918.104762. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/104762. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

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