PROJECTS FOR CURRICULAR ENRICHMENT OF PHYSICAL AND SPORTS ACTIVITIES IN PUBLIC SCHOOLS OF PORTUGAL

Authors

  • Jorge Soares Universidade da Madeira
  • Hélio Antunes Universidade da Madeira

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.90203

Keywords:

Curriculum. School. Motor Activity. Project. Sports.

Abstract

The purpose of this study was to determine the genesis of curriculum enrichment projects related to physical and sports activity at public schools in Portugal and to understand their results for the educational community. An interview was conducted with four project coordinators. The projects were oriented into three categories: physical exercise and health; socio-affective development; and sports offer through the school club. The diversity and specificity of the projects adjusted to each context, as well as the competences and commitment of the person responsible for them, were considered decisive elements. Success factors and evaluation parameters of project results are explained by quantitative indicators of students’ participation rather than their impact on their education or their physical and sports skills. No connection was found between the purposes of curriculum enrichment projects and the indicators used to evaluate the results.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Soares, Universidade da Madeira

Jorge Soares nasceu em 1967 na freguesia do Monte (Funchal) e vive na mesma cidade.

Licenciou-se em Educação Física e Desporto (1992) na Faculdade de Motricidade Humana, Universidade Técnica de Lisboa. Em 1997 termina o Mestrado Europeu em Gestão do Desporto, na mesma Faculdade.

Foi Coordenador Regional do Desporto Escolar do GCDE, entre 1993 a 1995. A partir de 1995 dedica-se ao ensino da Educação Física e Coordenação do Desporto da Escola Bartolomeu Perestrelo onde ajudou a fundar o clube esportivo escolar (1997) com o mesmo nome e onde foi Coordenador e Presidente da Direção.

Em 2001 opta pela carreira académica na Universidade da Madeira e seis anos mais tarde obtém o Doutoramento em Educação Física e Desporto na especialidade de Ciências do Desporto, sob o tema: Natureza da decisão estratégica em Organizações Desportivas: Estudo das Associações Desportivas de Modalidade. É Professor Auxiliar da Universidade da Madeira, Departamento de Educação Física e Desporto, onde leciona as disciplinas de Gestão e Marketing do Desporto, Estratégia e Gestão do Desporto; Desporto, Turismo e Desenvolvimento Regional.

É autor e coautor de 21 artigos em revistas de circulação internacional com arbitragem científica, na área da gestão, organização do desporto e turismo.

Participou em 56 congressos e reuniões científicas com comunicação oral ou poster.

Orientou três teses de Doutoramento e 18 de Mestrado no domínio das ciências do desporto.

Foi Diretor do Curso de Licenciatura em Educação Física e Desporto da Universidade da Madeira (2009-2012).

Hélio Antunes, Universidade da Madeira

Doutoramento em Ciências do Desporto - Universidade da Madeira (2014).

Professor Assistente convidado pelo Departamento de Educação Física e Desporto da Universidade da Madeira(desde 1/07/09 atá à presente data);

Investigador com várias publicações em livros e revistas científicas, na área da gestão e pedagogia do desporto

Published

2020-03-23

How to Cite

SOARES, J.; ANTUNES, H. PROJECTS FOR CURRICULAR ENRICHMENT OF PHYSICAL AND SPORTS ACTIVITIES IN PUBLIC SCHOOLS OF PORTUGAL. Movimento, [S. l.], v. 26, p. e26018, 2020. DOI: 10.22456/1982-8918.90203. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/90203. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles