Movement in the Career of Teachers of Basic Education in Pará cities from Performance: valorization or managerialism?

Authors

Keywords:

Career Path. Performance Evaluation. Career Movement.

Abstract

The present study discusses the Performance Evaluation as a criterion of movement in the career of teachers from the Pará cities of Bannach and Parauapebas in the perspective of verifying whether the requirements used in this type of evaluation are related to the valuation of the teaching profession. Based on bibliographic and documentary research, the study showed that Performance Evaluation as a criterion for horizontal movement of teachers in their careers in the municipalities studied had little influence on the true process of valuing teaching, relating more to the productivity requirements typical of the managerial model of educational management, which uses all means to rationalize resources due to the minimization of expenses with social policies, than necessarily in the name of a professional valorization that is associated with quality socially referenced education.

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Author Biographies

Rubens da Costa Ferreira, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém/PA

Rubens da Costa Ferreira é doutorando em Educação no PPGED/ICED/UFPA, na linha de pesquisa Políticas Públicas Educacionais. Mestre em Educação e Cultura pela Universidade Federal do Pará (2016). Especialista em Linguagem e Educação: uma abordagem textual, discursiva e variacionista pela Universidade Federal do Pará (2009). Especialista em Planejamento e Gestão do Desenvolvimento Regional pela Universidade Federal do Pará (2008). Licenciado Pleno em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (2004). Atua profissionalmente no Cargo de Técnico em Assuntos Educacionais, no Campus Universitário da UFPA em Cametá.

Dalva Valente Guimarães Gutierres, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém/PA

Dalva Valente Guimarães Gutierres possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (1989), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Pará (2005) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010). É professora Associada da graduação e da pós-graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da Universidade Federal do Pará e foi Diretora adjunta do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará de 2014 a 2018.

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Published

2020-04-18

How to Cite

Ferreira, R. da C., & Gutierres, D. V. G. (2020). Movement in the Career of Teachers of Basic Education in Pará cities from Performance: valorization or managerialism?. FINEDUCA - Revista De Financiamento Da Educação, 10. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/90599

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