Resources for São Paulo State Education: in the opposite direction of teacher appreciation
DOI:
https://doi.org/10.17648/fineduca-2236-5907-v7-68617Keywords:
Financing of Education. Teacher Remuneration. Teacher Appreciation.Abstract
The goal of this article is to present an analysis of the resources allocated to education concerning the State Government of São Paulo between 2006 and 2013, as well as to link the observed dynamics of such resources with the staff policy developed by the respective Public Management, focused on the increasingly precariousness of the active teachers of the State schools network. Teachers’ payrolls were examined, and the budget execution data analysis was researched along the State Treasure Department and the Information System on Public Budgets in Education. The results evidence an intense reduction of resources for education, specifically directed to the payment of staff and charges. The rationalization of the payroll is based on an expansion policy in the number of temporary teachers, as they have a lower average remuneration than the permanent teachers.
Downloads
References
BASSI, Marcos Edgar; EDNIR, Madza. Bicho de Sete Cabeças: para entender o financiamento da educação brasileira. São Paulo: Petrópolis. Ação Educativa, 2009.
BRASIL. Lei nº 4.320/1964. Estatui Normas Gerais de Direito Financeiro para Elaboração e Controle dos Orçamentos e Balanços da União, dos Estados, os Municípios e do Distrito Federal. Diário Oficial, Brasília, 23 mar. 1964. P. 2745. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L4320.htm>. Acesso em: 15 maio 2016.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 10 maio 2016.
BRASIL. Emenda Constitucional Nº 14, de 12 de setembro de 1996. Modifica os arts. 34, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e dá nova redação ao art. 60 do Ato das Disposições constitucionais Transitórias. Diário Oficial da União, Brasília, 1996a.
BRASIL. Lei nº 9.394/96. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial, Brasília, 1996b. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 16 maio 2016.
BRASIL. Emenda Constitucional Nº 53, de 19 de dezembro de 2006. Dá nova redação aos arts. 7º, 23, 30, 206, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e ao art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias. Diário Oficial da União, Brasília, 2006.
BRASIL. Lei nº 11.494/07. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação - FUNDEB, de que trata o art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias. Diário Oficial, Brasília, 2007. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/lei/l11494.htm>. Acesso em: 15 maio 2016.
CARVALHO FILHO, José dos Santos. Manual de Direito Administrativo. 28. ed. rev. ampliada e atual. São Paulo: Atlas, 2015.
DAVIES, Nicholas. Controle estatal ou social das verbas da educação? In: PINTO, José Marcelino de Rezende; SOUZA, Silvana Aparecida et al. (Org.). Para onde vai o Dinheiro?: caminhos e descaminhos do financiamento da educação. São Paulo: Xamã, 2014. p. 133-146.
GUEDES, Odilon. Orçamento Público e Cidadania. São Paulo: Livraria da Física, 2012.
MONLEVADE, João. A. Construção da complexidade do financiamento da educação no Brasil. In: PINTO, José Marcelino de Rezende; SOUZA, Silvana Aparecida et al. (Org.). Para onde vai o Dinheiro? Caminhos e descaminhos do financiamento da educação. São Paulo: Xamã, 2014.
SANTOS, João Batista Silva dos. Professores Temporários da Rede Estadual de São Paulo: análise da política de pessoal da perspectiva orçamentária. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2016.
SÃO PAULO. Constituição do Estado de São Paulo de 1989. Diário Oficial, São Paulo, 1989. Disponível em: <http://www.camara.gov.br>. Acesso em: 10 maio 2016.
SÃO PAULO. Lei Complementar nº 1.010/07. Dispõe sobre a criação da SÃO PAULO PREVIDÊNCIA – SPPREV. Diário Oficial, São Paulo, 2007. Disponível em: <http://www.al.sp.gov.br/>. Acesso em: 10 maio 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html