Constitutional Amendment No. 95/2016 and the Implications for IFRN Student Assistance Resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22491/2236-5907109019

Keywords:

Student Assistance, Constitutional Amendment no. 95/2016, Education Financing, Professional Education, IFRN

Abstract

This research aims to analyze the impacts of the enactment of Constitutional Amendment n° 95/2016 for the resources destined to the financing of Student Assistance, in the IFRN. To this end, bibliographic and documentary research was carried out, in addition to an exploratory research, analyzing the institution's Management Reports for the period from 2016 to 2019, therefore comprising years before and after the approval of the Amendment. Decreases in the volume of resources invested in Student Assistance, at IFRN, were noticeable only in 2019, an exercise that took place after the entry into force of Constitutional Amendment No. 95/2016. Although it represents a serious threat to the financing of education, no relationship was found between this decrease and the Amendment, since the contingency of resources suffered by higher education institutions, which occurred that year, was appointed as responsible.

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Author Biographies

Ramon Igor da Silveira Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Natal/RN

Ramon Igor da Silveira Oliveira é mestrando em Educação Profissional pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN (2020-2022). Licenciado em Biologia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) - Campus Macau (2014-2018).

Maria Aparecida dos Santos Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Natal/RN

Maria Aparecida dos Santos Ferreira possui Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (1988), Especialização em Formação do Educador pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (2002), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2014). Atualmente é docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, São Paulo do Potengi, do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (PPGEP), do IFRN, e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED), da UFRN.

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Published

2022-03-18

How to Cite

Oliveira, R. I. da S., & Ferreira, M. A. dos S. (2022). Constitutional Amendment No. 95/2016 and the Implications for IFRN Student Assistance Resources. FINEDUCA - Revista De Financiamento Da Educação, 12. https://doi.org/10.22491/2236-5907109019

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