Inequality in Basic Education Financing: overview of total annual value per student (VAAT) for the new Fundeb
DOI:
https://doi.org/10.22491/2236-5907108593Keywords:
Inequality, Financing of Basic Education, FUNDEB, Total Annual Value per student (VAAT), SiopeAbstract
The objective of this article is to reflect on the inequality in the financing of basic education, based on the investigation of the resources of the Fund for Maintenance and Development of Basic Education and of Valorization of Education Professionals (Fundeb) and of the Total Annual Value per Student (VAAT) declared by the cities. This is a descriptive and analytical research with a quantitative approach, having the base of the study formed by the exploration of data from the Information System on Public Budgets in Education (Siope), comparing the value spent per student on basic education, in relation to the value of Fundeb. The comparative analysis made it possible to identify cities in the same state with a large difference in funding for education, concluding that the distribution of resources among the entities, especially by complementing the new Fundeb, can be better equalized, so that the education systems of more municipalities poor have better conditions for students to access and stay in school.
Downloads
References
ALMEIDA, I. C. Gasto com educação no período de 1994 a 1999. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 82, n. 200/201/202, jan./dez. 2001.
AMARAL, N. C. do. Para compreender o financiamento da educação básica no Brasil. Brasília: Líber-Livro, 2012.
ARAÚJO, R. L. S. Desvendando o perfil dos gastos educacionais dos Municípios brasileiros. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 121, p. 1215-1233, out./dez. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302012000400016&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 27 ago. 2020.
BRASIL. Emenda Constitucional nº 14, de 12 de setembro de 1996. Modifica os arts. 34, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e dá nova redação ao art. 60 do Ato das Disposições constitucionais Transitórias. Diário Oficial da União, Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/Emendas/Emc/emc14.htm. Acesso em: 08 set. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Inep -1995-2002. Brasília, 2002. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=28085. Acesso em: 08 set. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria MEC nº 06, de 20 de junho de 2006. Institui o Siope. Brasília, 2006a. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/4025-portaria-mec-n%C2%BA-6,-de-20-de-junho-de-2006. Acesso em: 08 set. 2020.
BRASIL. Emenda Constitucional nº 53, de 19 de dezembro de 2006. Dá nova redação aos arts. 7º, 23, 30, 206, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e ao art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias. Diário Oficial da União, Brasília, 2006b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/Emendas/Emc/emc53.htm. Acesso em: 08 set. 2020.
BRASIL. Decreto nº 6.253, de 13 de novembro de 2007. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação - FUNDEB regulamenta a Lei no 11.494, de 20 de junho de 2007, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/D6253.htm. Acesso em: 08 set. 2020.
BRASIL. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Ministério da Fazenda. Controladoria-Geral da União. Portaria Interministerial CGU/MF/MPOG nº 507, de 24 de novembro de 2011. Brasília, 2011. Disponível em: http://normas.receita.fazenda.gov.br/sijut2consulta/link.action?idAto=36800&visao=anotado. Acesso em: 08 set. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Caderno de Estudos do Siope, Brasília, 2013. Disponível em: ftp://ftp.fnde.gov.br/web/formacao_pela_escola/modulo_cursista_conteudo.pdf. Acesso em 08 set. 2020.
BRASIL. Proposta de Emenda Constitucional nº 15 de 2015. PEC/15 (2015). Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2015a. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=1198512. Acesso em: 18 set. 2020.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Relatório da Relatora da Comissão Especial do Fundeb destinada a proferir parecer à proposta de Emenda à Constituição nº 15-B, de 2015. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2015b. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=257728FE6B5DC7BAA46B9F8471E76848.proposicoesWebExterno2?codteor=1915114&filename=Tramitacao-PEC+15/2015. Acesso em: 18 set. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Caderno de Estudos do Fundeb, Brasília, 2016. Disponível em: ftp://ftp.fnde.gov.br/web/formacao_pela_escola/modulo_cursista_conteudo.pdf. Acesso em: 08 set. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria MEC nº 844, de 08 de julho de 2008. Define os objetivos do Sistema de Informações sobre Orçamentos Públicos em Educação (SIOPE) e aprova o manual de Instruções para o Usuário do SIOPE. Brasília, 2019a. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/4024-portaria-mec-n%C2%BA-844,-de-8-de-julho-de-2008. Acesso em: 08 set. 2020.
BRASIL. Ministério da Economia. Secretaria do Tesouro Nacional. Sistema de informações contábeis e Fiscais do Setor Público Brasileiro – Siconfi. Brasília, DF, 2019b. Disponível em: https://siconfi.tesouro.gov.br/siconfi/index.jsf. Acesso em: 1 ago. 2020.
BRASIL. Emenda Constitucional nº 108, de 26 de agosto de 2020. Altera a Constituição Federal para estabelecer critérios de distribuição da cota municipal do Imposto sobre Operações Relativas à Circulação de Mercadorias e sobre Prestações de Serviços de Transporte Interestadual e Intermunicipal e de Comunicação (ICMS), para disciplinar a disponibilização de dados contábeis pelos entes federados, para tratar do planejamento na ordem social e para dispor sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb); altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/Emendas/Emc/emc108.htm. Acesso em: 27 set. 2020.
CASTRO, J. A. Financiamento da Educação Pública no Brasil: evolução dos gastos. In: GOUVEIA, A, B.; PINTO, J. M. R. P.; CORBUCCI, P. R. (Org.). Federalismo e políticas educacionais na efetivação do direito à educação no Brasil. Brasília: Ipea, 2011. p. 29-50.
CASTRO, J. A.; DUARTE, B. C. Descentralização da educação pública no Brasil: trajetória dos gastos e das matrículas. (Texto para discussão; 1352). Brasília, DF: IPEA, 2008.
FERRAZ, J. P. V.; POLENA, A.; QUIRINO, S. R. Finbra e Siope, o que os dados dizem? In: SIMPÓSIO ANPAE, 26., 2013, Porto Alegre. Comunicações Orais [...] Porto Alegre, 2013. Disponível em: https://anpae.org.br/simposio26/1comunicacoes/JokastaPiresVieiraFerraz-ComunicacaoOral-int.pdf. Acesso em: 1 set. 2020.
MARTINS, P. S. Fundeb, federalismo e regime de colaboração. Campinas: Autores Associados, 2011.
PINTO, J. M. R. O Fundeb na perspectiva do custo aluno qualidade. Em Aberto, Brasília, v. 28, n. 93, p. 101-117, jan./jun. 2015.
REZENDE, F. Federalismo fiscal: em busca de um novo modelo. In: OLIVEIRA, R. P.; SANTANA, W. (Org.). Educação e Federalismo no Brasil: combater as desigualdades, garantir a diversidade. Brasília: UNESCO, 2010. p. 71-88.
RIBEIRO, A. C. Financiamento da Educação Básica: panorama da desigualdade federativa. 2019. 96 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Católica de Brasília, Brasília-DF, 2019.
TANNO, C. R. Universalização, Qualidade e Equidade na Alocação de Recursos do Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (FUNDEB): Proposta de Aprimoramento para a Implantação do Custo Aluno Qualidade (CAQ). Estudo Técnico 24/2017. Brasília: Câmara dos Deputados, set. 2017. Disponível em: http://www.camara.gov.br/internet/orcament/principal/. Acesso em: 1 jun. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html