Martial Arts teaching: From the conditional principles to the situational groups

Authors

  • Mariana Simões Pimentel Gomes Universidade Estadual de Campinas. Campinas
  • Marcio Pereira Morato Universidade Estadual de Campinas. Campinas
  • Edison Duarte Universidade Estadual de Campinas. Campinas
  • José Júlio Gavião de Almeida Universidade Estadual de Campinas. Campinas

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.9743

Keywords:

Martial arts, education. Sports.

Abstract

This study sought to classify and identify common principles in the Martial Arts teaching. For that, we used semi structured interviews, with teachers and masters in different modalities. After the Contend Analysis of the data we realized that the Martial Arts have conditional principles (intentional contact, attack/defense fusion, opponent/target, unpredictability and rules) determinant for the understanding and reading of any combat’s internal dynamic. So we could classify the Martial Arts based on common and transferable denominators (situational groups) which can be taught before the specialized practice, looking forward to the students global development, not only the isolated repetition of the technical moves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Simões Pimentel Gomes, Universidade Estadual de Campinas. Campinas

Mestre em Atividade Física Adaptação e Saúde. Grupo de Estudos e Pesquisa em Atividade Motora Adaptada (GEPEAMA). Faculdade de Educação Física. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, Brasil

Marcio Pereira Morato, Universidade Estadual de Campinas. Campinas

Mestre em Atividade Física Adaptação e Saúde. Grupo de Estudos e Pesquisa em Atividade Motora Adaptada (GEPEAMA). Grupo de Estudo e Pesquisa Educação Física e Cultura (GEPEFIC). Faculdade de Educação Física. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, Brasil

Edison Duarte, Universidade Estadual de Campinas. Campinas

Professor doutor da Universidade Estadual de Campinas. Grupo de Estudos e Pesquisa em Atividade Motora Adaptada (GEPEAMA). Faculdade de Educação Física. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, Brasil.

José Júlio Gavião de Almeida, Universidade Estadual de Campinas. Campinas

Professor doutor da Universidade Estadual de Campinas. Grupo de Estudos e Pesquisa em Atividade Motora Adaptada (GEPEAMA). Faculdade de Educação Física. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, Brasil

Published

2010-02-13

How to Cite

GOMES, M. S. P.; MORATO, M. P.; DUARTE, E.; ALMEIDA, J. J. G. de. Martial Arts teaching: From the conditional principles to the situational groups. Movimento, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 207–227, 2010. DOI: 10.22456/1982-8918.9743. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/9743. Acesso em: 10 may. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.