THE PHYSICAL EDUCATION CURRICULUM: ANALYSIS OF SCIENTIFIC WORKS

Authors

  • Moisés Sipriano Resende Secretaria Municipal de Educação e Esporte de Goiânia, Goiás.
  • Ari Lazzarotti Filho Universidade Federal de Goiás (UFG)

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.90369

Keywords:

Curriculum. Professional Training. Physical Education and Training. Research

Abstract

 

 This study investigated how scientific works published in 2000-2017 analyzed the curriculum for training Physical Education teachers. Bibliographic research was carried out in ten Physical Education journals classified as A1-B3 by Qualis Capes. Titles, abstracts and keywords of 230 articles were submitted to content analysis. The most widely analyzed curriculum development level was the so-called “realized curriculum”, i.e. knowledge learned by students, while the so-called “evaluated curriculum” was not analyzed. The most widely investigated topic was course subjects and most of the research does not use any reference to conceptualize curriculum. Better coordination between curriculum levels is suggested, with emphasis on the evaluated curriculum.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Moisés Sipriano Resende, Secretaria Municipal de Educação e Esporte de Goiânia, Goiás.

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Especialista em Direitos Humanos e em Letramento Informacional pela UFG. Mestre em Educação Física pela Universidade de Brasília (UnB). Membro do grupo de estudos e pesquisas: Formação em Educação Física que é vinculado ao Grupo de Estudo e Pesquisa em Esporte, Lazer e Comunicação (GEPELC) da Faculdade de Educação Física e Dança - UFG. Professor da Rede Municipal de Educação de Goiânia, Goiás.

Ari Lazzarotti Filho, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutor em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente, é professor da Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás (UFG), Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física UFG e do Mestrado Profissional em Educação Física em rede. Além disso, é Professor colaborador no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade de Brasília (UnB). É Diretor da Faculdade de Educação Física e Dança da UFG e Professor pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Esporte, Lazer e comunicação-GEPELC.

Published

2019-10-31

How to Cite

RESENDE, M. S.; LAZZAROTTI FILHO, A. THE PHYSICAL EDUCATION CURRICULUM: ANALYSIS OF SCIENTIFIC WORKS. Movimento, [S. l.], v. 25, p. e25060, 2019. DOI: 10.22456/1982-8918.90369. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/90369. Acesso em: 29 apr. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.