The city that became home
considerations on free and spontaneous play during the 2020 social isolation period
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-8918.117179Keywords:
Free play, Spontaneous play, Leisure, PhenomenologyAbstract
In March 2020 we were on the streets of cities observing the free and spontaneous play of children in different spaces, when we were surprised by the global pandemic of the novel coronavirus. Various measures of isolation and social distancing were implemented. In this new scenario, we started to ask ourselves about what free and spontaneous play would be like inside the homes of isolated families. Through the phenomenological perspective, we started to look for ways to approach the lived experience of children remotely and through their guardians. We followed 55 isolated families for four months. We realized that investigating playing during social isolation allowed the approximation of a phenomenon that happens inside the house at other times, but with longer times and with fewer restrictions on access to objects and rooms. In dialogue with authors in the area, the provocations that the different rooms engendered in children from free and spontaneous play are evident.
Downloads
References
ALIANÇA PELA INFÂNCIA. Livre para descobrir. Aliança pela infância: 2016. Disponível em: http://aliancapelainfancia.org.br/movimento-omo-livreparadescobrir-busca-reequilibrar-os-habitos-das-criancas/. Acesso em: 15 maio 2021.
ANDRIEU, Bernard. A emersão do corpo vivo através da consciência: uma ecologização do corpo. HOLOS, v. 5, p. 3-11, jan. 2015. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2014.2582
AQUINO, Estela M. L. et al. Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Ciência e Saúde Coletiva, v. 25, supl. 1, p. 2423-2446, jun. 2020.
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. São Paulo: Martins Fontes; 1998.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Nova Cultural, 1990.
BACHELARD, Gaston. A psicanálise do fogo. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
BACHELARD, Gaston. O ar e os sonhos: ensaio sobre a imaginação do movimento. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BACHELARD, Gaston. Poética do devaneio. São Paulo: Martins Fontes, 1988.
BARROS, Manoel de. Meu quintal é maior do que o mundo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.
BIERNACKI P; WALFORD D. Snowball sampling: problems and techniques of chain referral sampling. Sociological Methods & Research, v. 10, p. 141-163, 1981.
BORGES, Andrea; MARQUES, Leila. Coronavírus e as cidades no Brasil: reflexões durante a pandemia. Rio de Janeiro: Outras Letras, 2020.
BRASILEIROS assistiram mais de seis horas de TV por dia. Kantar Ibope Media, 2016. Disponível em: https://www.kantaribopemedia.com/brasileiros-assistiram-mais-de-6-horas-de-tv-por-dia-em-2016-aponta-kantar-ibope-media/. Acesso em: 15 maio 2021.
BRUHNS, Heloisa Turini. Explorando o lazer contemporâneo: entre a razão e a emoção. Movimento, v. 10, n. 2, p. 93-104, dez. 2007.
CARVALHO, Levindo Diniz; GOUVEA, Maria Cristina Soares. Infância urbana, políticas e poéticas: diálogos sobre a experiência da cidade de Rosário/ Argentina. Cadernos de Pesquisa em Educação, n. 49, p.151-170, 2019.
CHAUÍ, Marilena. Experiência do pensamento. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
DESLANDES, Suely Ferreira; COUTINHO, Tiago. O uso intensivo da internet por crianças e adolescentes no contexto da COVID-19 e os riscos para violências autoinflingidas. Ciência e Saúde Coletiva, v. 25, supl. 1, p. 2479-2486, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.11472020
DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à
arquetipologia geral. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
ECKSCHMIDT, Sandra. Um Caminho de observação fenomenológica: gestos e narrativas do brincar na educação infantil. Tese. (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis: 2021.
EPA (ENVIONMENTAL PROTECTION AGENCY). Healthy School Environments - Impact on Performance and Health at Schools. 2015. Disponível em: https://19january2017snapshot.epa.gov/schools/impact-performance-and-health-schools_.html. Acesso em: 2 maio 2021.
FRIEDMANN, Adriana. A vez e a voz das crianças: escutas antropológicas e poéticas das infâncias. São Paulo: Panda Books, 2020.
GOETHE, Johann. Ensaios científicos: uma metodologia para o estudo da natureza. São Paulo: Barany Editora; 2012.
GUIZZO, Bianca Salazar; MARCELLO, Fabiana de Amorim; MULLER, Fernanda. A reinvenção do cotidiano em tempos de pandemia. Educação e Pesquisa, v. 46, e238077, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046238077
HISSA, Cássio Eduardo V.; NOGUEIRA, Maria Luísa M. Cidade-corpo. Revista da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 20, n. 1, p. 54–77, 2013. DOI: https://doi.org/10.35699/2316-770X.2013.2674
HORNETT Elisa. Hanging by a thread. Research-in-action community. 2021 Disponível em: https://researchinaction.schumachersociety.net/pub/5dyy6uph/release/2. Acesso em: 23 out. 2022.
HORNETT Elisa. Taking children seriously, the art of potential in the land of childhood. Dartington Hall, Schumacher College. Plymouth: Plymouth University; 2016.
HOY-GERLACH, Janet; RAUKTIS, Mary; NEWHILL, Christina. (Non-Human) Animal companionship: a crucial support for people during the COVID-19 pandemic. Society Register, v. 4, n. 2, p. 109-120, 2020.
KUNZ Elenor; Marques Daniel Alves. A Educação Física vista pela fenomenologia. In: PETRÚCIA, Nóbrega Terezinha; CAMINHA, Iraquitan de Oliveira (org.). Merleau-Ponty e a Educação Física. São Paulo: Liber Arts, 2019. p. 39-56.
LAMEIRÃO, Luíza. Criança brincando, quem a educa? São Paulo: João de Barro, 2007.
LAROSSA, Jorge. O enigma da infância: ou o que vai do impossível ao verdadeiro. In: LAROSSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2003, p. 183-198.
LEVANDOWSKI, Mateus Luz et al. Impacto do distanciamento social nas notificações de violência contra crianças e adolescentes no Rio Grande do Sul, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, v. 37, n. 1, e00140020, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-311X00140020
LINHARES, Maria Beatriz Martins; ENUMO, Sônia Regina Fiorim. Reflexões baseadas na Psicologia sobre efeitos da pandemia COVID-19 no desenvolvimento infantil. Estudos de Psicologia, v. 37, n. 1, e200089, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200089
MATTOS, Lia et al. Aninhar: um olhar para as crianças e seu brincar com as pedras. Florianópolis : Centro de Estudos Casa Amarela, 2020. 109p.
MEIRELLES, Renata (org.). Território do Brincar: diálogo com escolas. São Paulo: Instituto Alana, 2015. 108p.
MEIRELLES, Renata; ECKSCHMIDT, Sandra (dir.). Miradas (documentário). Produção: Território do Brincar. 31 min. 2019.
MENDONÇA, Paula. Criança, natureza e cidade: cidades brincantes para crianças cidadãs. São Paulo: Instituto Alana: 2019. Aula.
MERLEAU- PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
MERLEAU- PONTY, Maurice. O olho e o espírito: textos selecionados. São Paulo: Abril Cultural, 1980. Coleção: Os pensadores.
MERLEAU- PONTY, Maurice. Signos. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
NAGENDRAPPA, Sachin et al. Recognizing the role of animal-assisted therapies in addressing mental health needs during the COVID-19 pandemic. Asian Journal of Psychiatry, v. 53, 102390, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.102390
NÓBREGA, Terezinha Petrúcia da. Corporeidades: Inspirações merleau-pontianas. Natal : IFRN, 2016.
NÓBREGA, Terezinha Petrúcia da; CAMINHA Iraquitan de Oliveira (org.). Corpo e espanto na filosofia de Merleau-Ponty. Merleau-Ponty e a Educação Física. São Paulo: Liber Arts, 2019. p. 39-56.
OLIVAL, Beatriz; et al. Miradas. São Paulo: Instituto Alana, 2019.
PASTORE, Marina Di Napoli. Infâncias, crianças e pandemia: em que barco navegamos? Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 29, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoEN2116
PERROTTA, Isabella; CRUZ, Lucia Santa. Objetos da Quarentena: Urgência de Memória. Estudos Históricos, v. 34, n. 73, p. 320-342, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S2178-149420210206
PIORSKI, Gandhy. Brinquedos do Chão: a natureza, o imaginário e o brincar. São Paulo: Peirópolis, 2016.
RATSCHEN Elena et al. Human-animal relationships and interactions during the Covid-19 lockdown phase in the UK: investigating links with mental health and loneliness. PLoS ONE, v. 15, n. 9, p. e0239397, 2020. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0239397
REEKS, David; MEIRELLES, Renata. Terreiros do brincar. Documentário. 52 min. São Paulo: Maria Farinha Filmes, 2017.
SAURA, Soraia Chung. A Pedagogia do movimento na perspectiva do lazer. In: BASSO, Luciano; CORREA, Walter (org.). Pedagogia do Movimento do Corpo Humano. Várzea Paulista: Fontoura, 2013b. v. 1, p. 121-140.
SAURA, Soraia Chung. O imaginário do lazer e do lúdico anunciado em práticas espontâneas do corpo brincante. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 8, p. 1-13, 2013a.
SAURA, Soraia Chung. Planeta de Boieiros: culturas populares e educação de sensibilidade no imaginário do bumba-meu-boi. Tese. (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
SAURA, Soraia Chung; ECKSCHMIDT, Sandra; ZIMMERMANN, Ana. Ensaio sobre um princípio fenomenológico da imagem: as árvores e as crianças. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 33, n. 12, p. 9-14, 2019.
SAURA, Soraia Chung; MEIRELLES, Renata. Brincantes e Goleiros: considerações sobre o brincar e o jogo a partir da fenomenologia da imagem. In: CORREIA, Walter; MUGLIA-RODRIGUES, Bárbara (org). Educação Física no Ensino Fundamental: da inspiração à ação. São Paulo: Fontoura, 2015, v.1, p. 35-60.
SAURA, Soraia Chung; MEIRELLES, Renata; ECKSCHMIDT, Sandra. Educação Física Escolar: sentir, pensar e agir na Educação Infantil: considerações para um possível caminho do brincar espontâneo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 29, supl. 9, p. 19-27, 2015.
SAURA, Soraia Chung; ZIMMERMANN, Ana. O espaço, o esporte e o lazer: considerações bachelardianas. In: ROZESTRATEN, Artur; BECCARI, Marcos; ALMEIDA, Rogério de (org.). Imaginários intempestivos: arquitetura, design, arte & educação. São Paulo: FEUSP, 2019. v. 1, p. 341-357.
SAURA, Soraia Chung; ZIMMERMANN, Ana Cristina. Traditional sports and games: intercultural dialog, sustainability, and empowerment. Frontiers in Psychology, v. 22, p. 32-60, 2021. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.590301
SIMON, Heloisa dos Santos; KUNZ, Elenor. O Brincar como Diálogo / Pergunta e Não como Resposta Á Prática Pedagógica. Movimento, v. 20, n. 1, p. 375-394, 2014. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.39749
SURDI, Aguinaldo Cesar; MELO, Jose Pereira de; KUNZ, Elenor. O brincar e o se-movimentar nas aulas de Educação Física Infantil: realidades e possibilidades. Movimento, v. 22, n. 2, p. 459-470, 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.58076
ZIMMERMANN, Ana Cristina; SAURA, Soraia Chung. Corpo e espanto na Filosofia de Merleau-Ponty. In: NÓBREGA, Terezinha Petrúcia da; CAMINHA Iraquitan de Oliveira (org.). Merleau-Ponty e a Educação Física. São Paulo: Liber Arts, 2019. v. 1, p. 119-132.
ZIMMERMANN, Ana Cristina; SAURA, Soraia Chung. Les savois oubliés: corps, tradition et environnement dans les communautés brésiliennes et latino-américaines. Recherches & Éducations, 2020. DOI: https://doi.org/10.4000/rechercheseducations.9147
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Movimento (ESEFID/UFRGS)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Movimento adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) for approved and published works. This means that authors:
- keep their copyrights and grant right of first publication to the journal; and
- as long as the authors’ names and Movimento’s initial publication rights are acknowledged, the authors may share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially).
