TRANSIDENTITIES FOR A WELCOMING PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • Carlos Henrique Rego Gonçalves Programa de Pós-graduação em Ciências da Atividade Física, Niterói, RJ e Colégio Pedro II https://orcid.org/0000-0002-9230-4620
  • Carlos Alberto Figueiredo da Silva Universidade Salgado de Oliveira, Programa de Pós-graduação em Ciências da Atividade Física, Niterói, RJ https://orcid.org/0000-0002-7429-932X

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.116297

Keywords:

Physical Education. Intersectionality. Sexual and gender minorities. Social construction of gender.

Abstract

The aim of this study is to discuss the process of exclusion resulting from curricular projects based on ready-made minority identities, in order to question the the naturalized majoritarian social representations in Physical Education. A qualitative bibliographic review technique was used, constituting a narrative review. The Google Scholar database was consulted, in the period between 2000 and 2021, using a Boolean indicator and descriptors in quotation marks. This study is justified by the fact that several didactic-pedagogical paths present in the literature disregard different subjectivities, experiences and differences existing within the differences, neglecting the construction of identities formed within the identity markers themselves. It is concluded that, by encouraging the coalition between various post-critical theories, it ensures the flavor of novelty and the fundamental revolutionary verve for solving identity problems and curriculum projects that seek to supplant any type of naturalizing fiction.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Henrique Rego Gonçalves, Programa de Pós-graduação em Ciências da Atividade Física, Niterói, RJ e Colégio Pedro II

Graduado em Nutrição pela Universidade Gama Filho (2001). Licenciado em Educação Física pela Universidade Gama Filho (2006). Especialista em Educação Física Escolar pela Universidade Católica de Petrópolis (2010). Atualmente é professor de Educação Física do Colégio Pedro II - Campus São Cristóvão II

Carlos Alberto Figueiredo da Silva, Universidade Salgado de Oliveira, Programa de Pós-graduação em Ciências da Atividade Física, Niterói, RJ

Graduado em Direito pela Universidade Federal Fluminense (1993) e licenciado em Educação Física pela Universidade Gama Filho (1979), fez um estágio de pós-doutorado em gestão do desporto na Universidade do Porto, Portugal (2010), mestre (1997) e doutor em Educação Física (Educação Física e Cultura) pela Universidade Gama Filho (2002). Especializações em didática e metodologia de ensino (Universidade Estácio de Sá), MBA em estratégia (COPPEAD-UFRJ) e gestão da inovação educacional (UNISUAM). É atualmente avaliador de instituições de ensino superior do Ministério da Educação, professor colaborador da Universidade do Porto, no programa de mestrado em Gestão do Desporto, professor titular da Universidade Salgado de Oliveira no programa de mestrado em Ciências da Atividade Física, professor adjunto do Centro Universitário Augusto Motta, no programa de mestrado e doutorado em Desenvolvimento Local.

Published

2021-12-30

How to Cite

GONÇALVES, C. H. R.; SILVA, C. A. F. da. TRANSIDENTITIES FOR A WELCOMING PHYSICAL EDUCATION. Movimento, [S. l.], v. 27, p. e27077, 2021. DOI: 10.22456/1982-8918.116297. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/116297. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles