SPORTS PEDAGOGY AND THE SOCIO-EDUCATIONAL REFERENCE: DIALOGUES BETWEEN THEORY AND PRACTIC

Authors

  • Artur Goulart Berger Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, RS https://orcid.org/0000-0003-3691-6873
  • Guy Ginciene Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, RS https://orcid.org/0000-0001-9709-4223
  • Thiago José Leonardi Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-3843-2648

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.102084

Keywords:

Youth Sports. Education. Social Values. Life Skills.

Abstract

Sports practice’s pedagogical character has been often studied in Sports Pedagogy, where socio-educational content began to receive more attention. In order to contribute to approximate theory and practice, this study investigated how teachers in sports-based social projects develop their socio-educational content. Two projects served as sources to answer that question. This is a cross-sectional, qualitative field study employing document analysis, semi-structured interviews, and non-participant observation.  The results pointed at dialogue as teachers’ most common method for working on socio-educational contents, while sports activities were not intentionally used. Therefore, applied studies are suggested for increasing and improving approximation between theory and practice in socio-educational contents.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Artur Goulart Berger, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, RS

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano da Universidade Federal do Rio Grnde do Sul. Graduação em Educação Física.

Guy Ginciene, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, RS

Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança.

Thiago José Leonardi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, RS, Brasil.

Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança.

Published

2020-08-20

How to Cite

BERGER, A. G.; GINCIENE, G.; LEONARDI, T. J. SPORTS PEDAGOGY AND THE SOCIO-EDUCATIONAL REFERENCE: DIALOGUES BETWEEN THEORY AND PRACTIC. Movimento, [S. l.], v. 26, p. e26063, 2020. DOI: 10.22456/1982-8918.102084. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/102084. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles