The Financing Capacity of Municipal Public Basic Education Networks in Tocantins

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22491/2236-5907135779

Keywords:

Funding Capacity, Basic Education Funding, Educational Policies

Abstract

This article analyzes the funding capacity of basic education in the municipalities of Tocantins, measured using the indicator of Potential Revenue for Basic Education per student-month (RPEB per student-month). The research is descriptive in nature, with a quantitative approach, using secondary data related to the 139 municipalities of Tocantins, with a temporal cut-off in the year 2019. The results of the descriptive analysis suggest that there are different levels of investment capacity in education in the municipal networks of Tocantins. The bivariate analysis showed no significant correlations between the context variables and teaching supply conditions and the RPEB per student-month. The results do not indicate where the data are concentrated that produce the different levels of capacity among the municipal networks analyzed, requiring more in-depth studies to understand how and why funding capacity inequalities occur.

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Author Biographies

Fabiana Pereira Salgado Carvalho, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia/GO – Brasil

Master in Administration of Organizations by PPGADM FACE - UFG;
Specialist in Public Administration with an emphasis on university management;
Business Administrator, Server at UFT - Miracema campus

Thiago Alves, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia/GO – Brasil

Thiago Alves     é Doutor e Mestre em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP). Membro da diretoria da Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação (Fineduca). Atualmente é professor na Universidade Federal de Goiás (UFG) lotado na Faculdade de Administração, Ciências Contábeis e Ciências Econômicas (FACE/UFG). É docente do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGADM) da UFG e coordenador do programa nos biênios 2022-2023 e 2024-2025. É co-fundador e membro da coordenação do “Laboratório de Dados Educacionais” [www.dadoseducacionais.c3sl.ufpr.br]. É membro da coordenação do projeto Simulador de Custo-Aluno Qualidade (SimCAQ) [www.simcaq.ufg.br].

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Published

2025-05-07

How to Cite

Carvalho, F. P. S., & Alves, T. (2025). The Financing Capacity of Municipal Public Basic Education Networks in Tocantins. FINEDUCA - Revista De Financiamento Da Educação, 15. https://doi.org/10.22491/2236-5907135779

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