Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023
DOI:
https://doi.org/10.22491/2236-5907129708Keywords:
New permanent Fundeb, VAAT Educational politics, Education Financing, InequalitiesAbstract
This article aimed to understand the scope of the Union's financial complementation to FUNDEB called Total Annual Value per Student – VAAT, in Brazil. Based on a documentary analysis, the quantitative exploration of the Interministerial Ordinance n. 2/2023 and a reading of the policy from a critical dialectical perspective, the evidence goes in the direction that, even in an ultra-liberal context and loss of working class rights, the VAAT in operation represents not only a victory, but the possibility to expand the conditions for financing education in Brazilian municipalities. It is noteworthy that, proportionally, the states that have the most municipalities covered by this policy are those that are already complemented by the calculation of the Minimum Annual Value per Student.
Downloads
References
ALVES, T.; PINTO, J. M. R. As Múltiplas Realidades Educacionais dos Municípios no Contexto do Fundeb. Revista de Financiamento da Educação, v. 10, n. 23, p. 1-24, 2020.
ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. 2 ed. São Paulo: Boitempo, 2020.
BEHRING, E. R. Brasil em confra-reforma: desestruturação do Estado e perda de direitos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
BEHRING, E. R.; BOSCHETTI, I. Política social: fundamentos e história. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BLYTH, M. Austeridade: a história de uma ideia perigosa. Traduzido por Freitas e Silva. São Paulo: Autonomia Literária, 2020.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, 1988.
BRASIL. Emenda Constitucional n. 53, de 19 de dezembro de 2006. Dá nova redação aos arts. 7º, 23, 30, 206, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e ao art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias. 2006. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 19 dez. 2006.
BRASIL. Lei nº 13.005 de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educaçao – PNE e dá outras providencias. 2014. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 mar. 2008.
BRASIL. Emenda Constitucional n. 95, de 15 de dezembro de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. 2016. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 15 dez. 2016.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 14.113, 25 de dezembro de 2020. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), de que trata o art. 212-A da Constituição Federal; revoga dispositivos da Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 dez. 2020a.
BRASIL. Presidência da República. Emenda Constitucional nº 108, 27 de agosto de 2020. Altera a Constituição Federal para estabelecer critérios de distribuição da cota municipal do Imposto sobre Operações Relativas à Circulação de Mercadorias e sobre Prestações de Serviços de Transporte Interestadual e Intermunicipal e de Comunicação (ICMS), para disciplinar a disponibilização de dados contábeis pelos entes federados, para tratar do planejamento na ordem social e para dispor sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb); altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 27 ago. 2020b.
BRASIL. Lei Complementar n. 173, de 28 de maio de 2020. Estabelece o Programa Federativo de Enfrentamento ao Coronavírus SARS-CoV-2 (Covid-19), altera a Lei Complementar nº 101, de 4 de maio de 2000, e dá outras providências. 2000. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 mai. 2020c.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar da Educação Básica. Brasília, 2023.
BRASIL. Portaria Interministerial nº 2, de 19 de abril de 2023. Altera a Portaria Interministerial MEC/ME nº 7, de 29 de dezembro de 2022, que estabelece as estimativas, os valores, as aplicações e os cronogramas de desembolso das complementações da União ao Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação - Fundeb, para o exercício de 2023, nas modalidades Valor Anual por Aluno - VAAF, Valor Anual Total por Aluno - VAAT e Valor Anual por Aluno decorrente da complementação VAAR - VAAR. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 abr. 2023.
FARENZENA, N. A Política de Fundos e as Responsabilidades Federativas pela Oferta de Educação Básica. Revista de Financiamento da Educação, v. 10, n. 23, p. 1-19, 2020.
FERNANDES, M. D. E. Em tempo de valorização dos profissionais da educação. In: GOUVEIA, A. B. (Org.). Valorização dos profissionais da educação: formação, remuneração. Carreira e condições de trabalho. Curitiba: Editora Appris, 2015. p. 13-36.
GLUZ, M. P. O Novo Fundeb É uma Vitória? Análise das disputas políticas pelo projeto do Novo Fundeb. Revista de Financiamento da Educação, v. 11, n. 10, p. 1-18, 2021.
GOUVEIA, A. B. Valorização do magistério e o novo Fundeb: desafios no contexto de austeridade fiscal. Retratos da Escola, v. 15, n. 33, p. 751-766, 2022.
MARTINS, P. de S. Fundeb, federalismo e regime de colaboração. Campinas: Autores Associados, 2011.
MORAES, H. A. R.; MONTEIRO, R. A.; FIGUEIREDO, C. P.; BRESCIANI, L. P.; GOMES, G. G. P. O reflexo do Auxílio Emergencial nas unidades federativas brasileiras como manutenção das receitas tributárias no período pandêmico. Revista Gestão e Secretariado, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 3821-3835, 2023.
POCHMANN, M. Desigualdade econômica no Brasil. São Paulo: Ideias e Letras, 2015.
ROSSI, P.; DWECK, E.; ARANTES, F. Economia política da austeridade. In: ROSSI, P.; DWECK, E.; OLIVEIRA, A. L. M. (Org.). Economia para poucos: impactos sociais da austeridade e alternativas para o Brasil. São Paulo: Autonomia Literária, 2018. p. 14-31.
SCHNEIDER, G.; SILVA, M. Q. Índice de nível socioeconômico dos alunos do 5º ano do ensino fundamental: descrição de metodologia e análise de dados. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO: Política, Avaliação e Gestão da Educação: novos governos, novas agendas? 27., 2015. Anais [...]. Salvador: Biblioteca ANPAE, v. 21, p. 1-14, 2015.
SILVA, F. J. Controversies over the discussions around the new Fund for Maintenance and Development of Basic Education and Appreciation of Education Workers (Fundeb), Brazil. FINEDUCA – Revista de Financiamento da Educação, v. 12, n. 2, p. 1-17, 2022.
SILVA, M. Q. da. Remuneração de professores públicos municipais no Brasil: execução orçamentária, partidos públicos e valorização docente (2008 – 2016). 247 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
SILVA, M. Q. Valorização do magistério e austeridade fiscal em Curitiba. 121 f. Relatório (Pós-Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html