Comparing the Financial Resources of the PDDE with the so-called ‘Spontaneous Contributions’ collected by Public Schools
DOI:
https://doi.org/10.22491/2236-5907109630Keywords:
School Funding, School Financial Management, PDDE, Schools’ Own ResourcesAbstract
The paper brings research data on how much the Money Direct to School Program (Programa Dinheiro Direto na Escola, PDDE), of federal origin, represents for the financial management of public schools in Brazil, compared to the fund raising made by the schools themselves. It is based on a digital survey, answered by 1,744 people, representatives of school units in the country. The answers made it possible to create a representative database of all federative units in Brazil, drawing a panorama of the impressions of people who deal with school financial management. It is pointed out that the PDDE is the only source of financial resources in 47.7% of cases, discussing the indispensability of this program for schools throughout Brazil, in addition to detecting low representation of own resources (17.4%) - with the exception of schools in the South region. Finally, it discusses the so-called “spontaneous contributions”, especially in the state of Santa Catarina.
Downloads
References
BRASIL. Constituição Federal. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1988.
BRASIL. MEC/FNDE. Relatório de Atividades de 1997. Brasília, fevereiro de 1998.
BRASIL. MEC/FNDE. Relatório de Atividades de 2002. Brasília: FNDE, 2003.
BRASIL. Resolução nº 10 de 18 de abril de 2013. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2013.
BRASIL. MEC/FNDE. Relatório de Gestão do FNDE 2015. Brasília: FNDE, 2016.
BUENO, B. O. Financiamento da educação e associações de pais e mestres. Revista da ANDE, n. 15, p. 11-16, 1995.
MARQUES, L. D. Gestão democrática dos recursos descentralizados na escola pública (estado de São Paulo). 2009. Dissertação (Mestrado em Educação - Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
SOUZA, Â. R. de. Análise dos recursos disponíveis em 13 escolas públicas no estado do Paraná. In: GOUVEIA, A. B.; SOUZA, Â. R. de; TAVARES, T. M. (Org.). Conversas sobre financiamento da educação no Brasil. Curitiba: ED. da UFPR, 2006. p. 249-282.
VIANA, M. P. Gestão dos recursos financeiros descentralizados destinados às escolas públicas de São Paulo: seus montantes, processos participativos e procedimentos legais e administrativos envolvendo sua execução. 2010. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2010.
VIANA, M. P. Recursos financeiros descentralizados para a escola pública: uma política necessária. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
VIANA, M. P. Gestão financeira escolar: montantes, gastos e o que diretores, coordenadores e estudantes têm a dizer sobre isso. Revista Educação Online, Rio de Janeiro, n. 32, p. 131-155, set./dez. 2019.
VIANA, M. P. O Programa Dinheiro Direto na Escola e a gestão financeira escolar em âmbito nacional. 2020. Tese (Doutorado em educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html