Racism and Equalization: the New Fundeb and the Right to Indigenous and Quilombola School Education and in Territories of Social Vulnerability
Keywords:
Indigenous School Education. Quilombola School Education. Racism. Fundeb. Right to Education.Abstract
The article draws attention to the challenges posed to financing policies so that they act effectively in favor of equalization in guaranteeing the right to education, based on the necessary recognition of the relationship between equality and differences, a condition for the full confrontation of inequalities in educational policies. It rescues the fight for the rights of indigenous peoples and black and quilombola populations, their legal achievements, and the institutional innovations of the last decades, aiming to overcome the insufficiency of universal policies and the structural racism that makes invisible and denies the condition of subjects of rights to such populations, mostly predominant in territories considered to be of high social vulnerability. In the light of these accumulations and the proposed Additional Cost of Quality Education per Student (CAQ), it is argued that the new Fundeb and the National Education System establish mechanisms that deepen the process of overcoming Brazilian educational inequalities in a perspective of affirmative action policy. At the end, four proposals are presented for the legal regulation of these mechanisms.
Downloads
References
ARAÚJO, Gilda Cardoso de. Federalismo cooperativo e educação no Brasil: 30 anos de omissões e ambivalências. Educação & Sociedade, Campinas, v. 39, n. 145, p. 908-927, 2018.
ARAÚJO, Raimundo Luiz Silva. Desvendando o perfil dos gastos educacionais dos municípios brasileiros. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 121, p. 1215-1233, 2012.
ARRETCHE, Marta. Federalismo e igualdade territorial: uma contradição em termos. Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 53, n. 3, p. 587-620, 2010.
BANIWA, Gersem. O Índio Brasileiro: O que Você Precisa Saber sobre Os Povos Indígenas no Brasil Hoje. Brasília: MEC/SECAD; Rio de Janeiro: LACED/Museu Nacional, 2006. (Coleção Educação Para Todos).
BRASIL. Ministério da Educação. FNDE. FUNDEB – Manual de Orientação. Brasília: MEC/FNDE, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n° 8, de 20 de novembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Brasília: MEC; CNE/CEB, 2012.
CAMARGO, Rubens B. de; OLIVEIRA, João Ferreira de; CRUZ, Rosana Evangelista; GOUVEIA, Andréa Barbosa de. Pesquisa Nacional Qualidade na Educação: problematização da qualidade em pesquisa de custo- aluno-ano em escolas de Educação Básica. Brasília: INEP, 2006.
CAMPANHA Nacional pelo Direito à Educação. Educação pública de qualidade: quanto custa esse direito? 2. ed. São Paulo: Campanha Nacional pelo Direito à Educação, 2011.
CAMPANHA Nacional pelo Direito à Educação. CAQi e o CAQ no PNE: quanto custa a educação pública de qualidade no Brasil? São Paulo: Campanha Nacional pelo Direito à Educação, 2018.
CARNEIRO, Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
CARREIRA, Denise. Gênero e Raça: a EJA como política de ação afirmativa. In: CATELLI JR., Roberto; HADDAD, Sérgio; RIBEIRO, Vera Masagão (Org.). A EJA em xeque: desafios das políticas de educação de jovens e adultos no século XXI. São Paulo: Ação Educativa; Global Editora, 2014.
CARREIRA, Denise. Igualdade e Diferenças nas Políticas Educacionais: a agenda das diversidades nos governos Lula e Dilma. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
CARREIRA, Denise. A execução orçamentária das políticas de diversidade nos governos Lula e Dilma: obstáculos e desafios. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, e240010, 2019.
CARREIRA, Denise; PINTO, José Marcelino de R. Custo Aluno-Qualidade Inicial: rumo à educação pública de qualidade no Brasil. São Paulo: Global; Campanha Nacional pelo Direito à Educação, 2007.
DA SILVA MIRANDA, Maura; CUNHA, Maria Couto; DA SILVA PEREIRA, Rodrigo. Arranjos institucionais para a gestão da educação em territórios da Bahia: tensões entre o público e o privado. Educar em Revista, v. 36, p. 1-20, 2020.
DI PIERRO, Maria Clara. O impacto da inclusão da Educação de Jovens e Adultos no Fundo de Desenvolvimento da Educação Básica (FUNDEB) no Estado de São Paulo. In: CATELLI JR., Roberto; HADDAD, Sérgio; RIBEIRO, Vera Masagão. (Org.). A EJA em xeque: desafios das políticas de educação de jovens e adultos no século XXI. São Paulo: Ação Educativa; Global Editora, 2014.
EDNIR, Madza; BASSI, Marcos. Bicho de sete cabeças: para entender o financiamento da educação brasileira. São Paulo: Ação Educativa; Campanha Nacional pelo Direito à Educação; Editora Peirópolis, 2009.
FARENZENA, Nalú. A política de financiamento da educação básica: rumos da legislação brasileira. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2006.
FONTELES, Lidiany Vidal. Da invisibilidade ao reconhecimento: regularização fundiária e a questão quilombola no Ceará. 2009. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.
GOMES, Nilma Lino; RODRIGUES, Tatiane Cosentino. Resistência democrática: a questão racial e a Constituição Federal de 1988. Educação & Sociedade, Campinas, v. 39, n. 145, p. 928-945, out./dez. 2018.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo escolar da educação básica 2013: caderno de instruções. Brasília: INEP, 2013.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar, 2018. Brasília: MEC, 2018.
IPEA. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Educação escolar quilombola no Censo da Educação Básica. Texto para discussão organizado por Tatiana Dias Silva. Brasília, abr. 2015.
MESSINA, Graciela. La educación básica de adultos: la otra educación. Santiago de Chile: REDALF/OREALC, 1993.
MOEHLECKE, Sabrina. Ação Afirmativa: história e debate no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, Fundação Carlos Chagas, n. 117, p. 197-217, nov. 2002.
NASCIMENTO, Rita Gomes do (Rita Potyguara). Rituais de resistência: experiências pedagógicas Tapeba. 2009. Tese (Doutoramento em educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009.
PINTO, José Marcelino de Rezende. O financiamento da educação básica nos Estados Unidos. 2005. Relatório de Estágio (Pós-doutorado) – Universidade de Stanford, Estados Unidos; Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2005.
PINTO, José Marcelino de Rezende. Financiamento da educação básica: a divisão de responsabilidades. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 6, n. 10, p. 155-172, jan./jun. 2012.
RODRIGUES, Maria Diva da Silva. Política de Nucleação de Escolas: uma violação de direitos e a negação da cultura e da educação escolar quilombola. 2017. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Sustentável junto a povos e terras tradicionais) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017.
RUCKERT, Aldomar. Políticas territoriais contemporâneas na Europa e no Brasil/Mercosul. Revista Para onde?!, Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, n. 5 (Especial), ago./dez. 2011.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela Mão de Alice. São Paulo: Cortez Editora, 1995.
SILVA, Givânia Maria da. Educação como Processo de Luta Política: a experiência de educação diferenciada dos territórios quilombolas de Conceição das Criolas. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
SOUSA, Fernanda Brabo. Territórios etnoeducacionais e educação escolar indígena: percepções, reflexões e apropriações a partir de um pensar emocional ameríndio. In: ANPED SUL, 2014, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2014.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010.
TOMASEVSKI, Katarina. Human rights obligations: making education available, accessible, acceptable and adaptable. Right to Education Primers, Gothenburg, Novum Grafiska, AB, n. 3, 2001.
UNESCO. Qualidade da infraestrutura das escolas públicas do ensino fundamental no Brasil. Brasília: UNESCO, 2019.
XIMENES, Salomão Barros. Direito à qualidade na educação básica: teoria e crítica. São Paulo: Quartier Latin, 2014a.
XIMENES, Salomão Barros. O Conteúdo Jurídico do Princípio Constitucional da Garantia de Padrão de Qualidade do Ensino: uma contribuição desde a teoria dos direitos fundamentais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1027-1051, dez. 2014b.
XIMENES, Salomão Barros. O CAQ na meta 20 do Plano Nacional de Educação: um novo regime jurídico para a realização do padrão de qualidade do ensino. Jornal de Políticas Educacionais, v. 9, n. 17/18, maio 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html