Federal Resources for Basic Education: federative pact and the cities
Keywords:
Educational Politics. Decentralization. Financing of Basic Education. FNDE.Abstract
The article analyzes the magnitude of federal resources managed by the National Fund for Education Development (FNDE) for the municipal education system, identifying the sense of decentralization of central government actions in the process of interaction between federated entities, with emphasis on municipal education network. A quantitative-qualitative methodology was used based on documentary and statistical data. It was found that the reduction in public spending through decentralization hides the fact that the Union's redistributive role was not fulfilled, overloading the other federated entities, which must ration their resources, increase the number of enrollments in schools, especially municipal ones, without the appropriate increase in financial support.
Downloads
References
AZEVEDO, Janete Maria Lins. A educação como política pública. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2004.
BRASIL. Constituição de 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, 5 out. 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Módulo competências básicas. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília: MEC; FNDE; SEED, 2006.
BRASIL. Tesouro Nacional, Estimativa da carga tributária bruta no Brasil, Ministério da Fazenda, Brasília, 2018a.
BRASIL. Receita Federal, Carga Tributária no Brasil, Análise por tributos e bases de incidências, CETAD – Centro de estudos tributários e aduaneiros, Ministério da Fazenda, Brasília, nov. 2018b.
COSTA, Fábio Luciano Oliveira. As reformas educacionais na América Latina na década de 1990. Ver a Educação, v. 12, n. 1, p. 65-68, jan./jun. 2011.
CRUZ, Rosana Evangelista da. Os recursos federais para o financiamento da educação básica. Revista de financiamento da educação FINEDUCA, v. 2, n. 7, 2012.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação e crise: Perspectiva para o Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, out./dez. 2010.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
GENTILI, Pablo. Neoliberalismo e Educação: manual do usuário. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; GENTILI, Pablo. Escola S/A: quem ganha e quem perde no mercado educacional do neoliberalismo. Brasília: CNTE, 1996.
HAYEK, Friedrich August Von. Os fundamentos da liberdade. São Paulo: Visão, 1983.
LOCATELLI, Cleomar. A política de descentralização na educação brasileira: resultados e consequências. In: JORNADA INTERNACIONAL DE POLÍTICAS PÚBLICAS – JOINPP, 5., 2011, UFMA. Anais... 2011.
MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. Tradução de Paulo Cezar Castanheira, Sérgio Lessa. São Paulo: Boitempo, 2011.
RIVAS, R. H. Política de Descentralização em la educación básica y média em América Latina: estado del arte. Santiago: UNESCO/REDUC, 1991.
SAVIANI, Demerval. Sistema Nacional de Educação e Plano Nacional de Educação: significado, controvérsias e perspectivas. Campinas: Autores Associados, 2014.
SILVA, Maria Abadia da. A hegemonia do Banco Mundial na formulação e no gerenciamento das políticas educacionais. Revista Nuances: Estudo sobre educação, São Paulo, UNESP, v. 6, 2000.
SOUZA, Donaldo Bello de; FARIA Lia Ciomar Macedo de. Políticas de financiamento da educação municipal do Brasil (1996-2002): das disposições legais equalizadoras às políticas políticos-institucionais excludentes. Ensaio: Avaliação e Políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 42, p. 564-582, jan./mar. 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html