EXERGAMES LAB: A COMPLEMENTARY SPACE FOR PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Authors

  • Mateus David Finco Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Departamento de Informática em Educação. Porto Alegre, RS
  • Eliseo Berni Reategui Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Departamento de Informática em Educação. Porto Alegre, RS
  • Milton Antonio Zaro Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Departamento de Informática em Educação. Porto Alegre, RS

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.52435

Keywords:

Videogames. Cooperative behavior. Interpersonal relations.

Abstract

This paper presents a study about the use of exergames in structured Physical Education (PE) classes with students that usually show signs of dissatisfaction with sports activities proposed at regular PE classes. While videogames have been historically associated with issues related to obesity and social introversion, exergames brought a new perspective on those cultural artifacts. Twenty-four 8-14-year-old students participated in the study conducted in a laboratory set up in a school in Southern Brazil. They were observed and their PE teachers were also interviewed at the end of project. Results showed that students that usually did not show interest in Physical Education classes started to demonstrate a positive attitude regarding exergame practices, also expressing willingness to cooperate with their peers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mateus David Finco, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Departamento de Informática em Educação. Porto Alegre, RS

Possui graduação em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002). Especialista em Ginástica Artística pela Universität Leipzig (Alemanha), em esportes individuais e coletivos pela Nordjyllands Idraetshöjskole (Dinamarca) e em Aprendizagem Esportiva pela Faculdade da Serra Gaúcha. Mestre em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010). Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Ensino Superior, atuando principalmente nos seguintes temas: ginástica, esportes, educação física escolar, tecnologias e informática na educação.

Published

2015-06-05

How to Cite

FINCO, M. D.; REATEGUI, E. B.; ZARO, M. A. EXERGAMES LAB: A COMPLEMENTARY SPACE FOR PHYSICAL EDUCATION CLASSES. Movimento, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 687–699, 2015. DOI: 10.22456/1982-8918.52435. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/52435. Acesso em: 12 may. 2025.

Issue

Section

Original Articles