The perception of extracurricular school futsal teachers about their pedagogical practice in teams participation in competitions and events
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-8918.133997Keywords:
Futsal, Pedagogical practice, Sport competitionAbstract
The investigation focus of this paper is the extracurricular context of futsal classes in private schools in Porto Alegre. The aim of the study was to analyze the perception of the modality’s coaches about their pedagogical practice in the context of participation of school teams in competitions. Competitive activities are present in schools and have an impact on male and female students' learning. The seven teachers participating in the research were interviewed through a semi-structured interview. The interviews, recorded and transcribed, were analyzed using thematic analysis. In pedagogical practice, the use of sports competitions between schools seems to be central. The perceptions of the interviewed teachers indicate competitions as something that is present and closely linked to the activity's reason for existing, often ending up being used as an end and not as a pedagogically structured means of learning.
Downloads
References
BALBINO, Hermes et al. Pedagogia do Esporte: significações da iniciação esportiva e da competição. In: REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José; MONTAGNER, Paulo Cesar (org.). Pedagogia do Esporte: aspectos conceituais da competição e estudos aplicados. São Paulo: Phorte, 2013.
BRAUN; Virginia; CLARKE, Victoria; WEATE, Paul. Using thematic analysis in sport and exercise research. In: SMITH, Brett; SPARKES, Andrew C. Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise. New York: Routledge, 2016.
CRESWELL, John W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GALATTI, Larissa Rafaela; MILISTETD, Michel (org.). Modelo de desenvolvimento esportivo do Comitê Olímpico do Brasil. [S.l]: COB, 2022.
GAYA, Adroaldo et al. Projetos de pesquisa científica e pedagógica: o desafio da iniciação científica. Belo Horizonte: Casa da Educação Física, 2016.
KRAHENBÜHL, Tathyane et al. Competição de base e a formação de jovens atletas na perspectiva de treinadores de elite no handebol. Pensar a prática, v. 22, p. 1-13, 2019. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v22.53089
LEONARDO, Lucas; SCAGLIA, Alcides. A avaliação de competições esportivas de jovens: definições de categorias e aplicações ao handebol. Movimento, v. 24, n. 3, p. 875-888, jul/set, 2018a. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.83620
LEONARDO, Lucas; SCAGLIA, Alcides. Oito anos de adaptações competitivas na federação paulista de handebol: um estudo documental da categoria sub-14. Motrivivência, v. 30, n. 55, p. 75-92, set 2018b. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n55p75
MOIOLI, Altair; BAGNI, Guilherme. Competição: Em que momento inserir? In: MACHADO, Afonso Antonio; TERTULIANO, Ivan Wallan. Educação Física e esporte: novos caminhos. São Paulo: Alexa Cultural, 2017.
MONTAGNER, Paulo; SCAGLIA, Alcides; Pedagogia da competição: teoria e proposta de sistematização nas escolas de esportes. In: REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José; MONTAGNER, Paulo Cesar (org.). Pedagogia do Esporte: aspectos conceituais da competição e estudos aplicados. São Paulo: Phorte, 2013.
RELATÓRIO DE DESENVOLVIMENTO HUMANO NACIONAL. Movimento é vida: atividades físicas e esportivas para todas as pessoas. Brasília: PNUD, 2017.
REVERDITO, Riller Silva et al. Competições escolares: reflexão e ação em pedagogia do esporte para fazer a diferença na escola. Pensar a prática, v. 11, n. 1, p. 37-45, 2008. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v11i1.1207
REVERDITO, Riller Silva et al. Pedagogia do Esporte: possibilidades para o convívio com o esporte no contexto escolar. In: SILVA, Junior Vagner; GONÇALVES-SILVA, Luíza; MOREIRA, Wagner. Educação Física e seus diversos olhares. Campo Grande: Editora UFMS, 2016.
REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José. Competições escolares: reflexão e ação fazendo diferença na escola. In: REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José; MONTAGNER, Paulo Cesar (org.). Pedagogia do Esporte: aspectos conceituais da competição e estudos aplicados. São Paulo: Phorte, 2013.
REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José; MONTAGNER, Paulo Cesar (org.). Pedagogia do Esporte: aspectos conceituais da competição e estudos aplicados. São Paulo: Phorte, 2013.
REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José; PAES, Roberto. Pedagogia do Esporte: conceito e cenário contemporâneo. In: REVERDITO, Riller Silva; SADI, Renato S. Pedagogia do Esporte: explorando os caminhos da formação permanente e da intervenção criativa em crianças e jovens esportistas. São Paulo: Ícone, 2016.
SCAGLIA, Alcides et al. O ensino dos jogos esportivos coletivos: as competências essenciais e a lógica do jogo em meio ao processo organizacional sistêmico. Movimento, v. 19, n. 4, p. 227-249, 2013. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.37893
SENA, Arthur B. D.; VERZANI, Renato Henrique; OLIVEIRA, Vivian de. Iniciação esportiva: estamos favorecendo a auto-seleção? In: MACHADO, Afonso Antonio; TERTULIANO, Ivan Wallan. Educação Física e esporte: novos caminhos. São Paulo: Alexa Cultural, 2017.
SILVEIRA, Sergio Roberto. Esporte Escolar: perspectivas de produção do Esporte da Escola. In: MACHADO, Afonso Antonio; TERTULIANO, Ivan Wallan. Educação Física e esporte: novos caminhos. São Paulo: Alexa Cultural, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Movimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Movimento adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) for approved and published works. This means that authors:
- keep their copyrights and grant right of first publication to the journal; and
- as long as the authors’ names and Movimento’s initial publication rights are acknowledged, the authors may share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially).
