The market for football schools in Belo Horizonte
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-8918.131964Keywords:
Football, Soccer, Sports and Recreational, EconomyAbstract
The study analyzes the quantity and geographical distribution of “football schools” in Belo Horizonte. The objective is to examine how many of these establishments exist in the city, where they are located and what criteria their owners use to make this decision. For this, we used quantitative and qualitative data, based on information about the location of these establishments and census data, on the one hand, and semi-structured interviews with owners of soccer schools in the city, on the other. Our general interpretation is that football schools are distributed randomly throughout the city due to circumstances impose an opportunistic logic on decision-making.
Downloads
References
BARROS FILHO, Marcos Antônio et al. Perfil do gestor esportivo brasileiro: uma revisão de literatura. Revista Intercontinental de Gestão Desportiva, v. 3, supl. 1, p. 44-52, 2013. Disponível em: http://revista.universo.edu.br/index.php?journal=gestaoesportiva&page=article&op=viewArticle&path%5B%5D=1069. Acesso em: 10 jan. 2024.
BELO HORIZONTE. Prefeitura. Estatísticas e indicadores. Indicadores demográficos e socioeconômicos de Belo Horizonte. [Censo Municipal de Belo Horizonte], 2010. Disponível em: https://prefeitura.pbh.gov.br/estatisticas-e-indicadores Acesso em: 10 ago. 2022.
BERTEVELLO, Gilberto J. Academias de ginástica e condicionamento físico: desenvolvimento. In: DaCOSTA, Lamartine Pereira (org.). Atlas do esporte, educação física e atividades físicas de saúde e lazer no Brasil. Rio de Janeiro: Shape, 2005. p. 176-177.
BOLTANSKI, Luc. As classes sociais e o corpo. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Rio de Janeiro: Zouk, 2011.
CASTRO, Suelen Barbosa Eiras de; SOUZA, Doralice Lange. Significados de um projeto social esportivo: um estudo a partir das perspectivas de profissionais, pais, crianças e adolescentes. Movimento, v. 17, n. 4, p. 145-163, 2011. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.22268
CORREA, Marcos Miranda. Projetos sociais em educação física, esporte e lazer: reflexões preliminares para uma gestão social. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 29, n. 3, p. 91-105, maio de 2008. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/212/215. Acesso em: 10 jan. 2024.
DAVIES, Julio. Iatismo e profissionalização: um estudo etnográfico do projeto Grael. Esporte e Sociedade, a. 2, n. 4, nov. 2006. Disponível em: https://periodicos.uff.br/esportesociedade/article/view/48010. Acesso em: 10 jan. 2024.
DIAS, Cleber. Esporte e cidade: balanços e perspectivas. Tempo, v. 17, n. 34, p. 33-44, 2013. DOI: https://doi.org/10.5533/TEM-1980-542X-2013173404
DIAS, Cleber; MELO, Victor Andrade de. Lazer e urbanização no Brasil: notas de uma história recente. Movimento, v. 15, n. 3, p. 249-271, 2009. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.4557
DIAS, Cleber; RIBEIRO, Wecisley. Brincadeira é coisa séria: cultura e economia política no Brasil contemporâneo. Belo Horizonte: Sarerê, 2022.
ESPÍRITO SANTO, Wecisley Ribeiro do. Não ser empregado, não ter empregado: o trabalho com a família, para a família e suas variações. Anuário Antropológico, v. 40, n. 1, p. 257-278, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/6807. Acesso em: 10 jan. 2024.
HECKTHEUER, Luiz Felipe Alcântara; SILVA, Méri Rosane Santos da. Projetos sociais esportivos: vulnerabilização e governo. Movimento, v. 17, n. 3, p. 115-132, 2011. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.18150
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes: Relatório Síntese de área (Educação Física, Licenciatura). Brasília: Ministério da Educação: Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior, 2017.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes: Relatório Síntese de área (Educação Física, Bacharelado). Brasília: Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: Ministério da Educação, 2019.
LAZZARI, André; THOMASSIM, Luis E. C.; STIGGER, Marco Paulo. A socialização de crianças e adolescentes no contexto de um projeto social de tênis. Caderno de Educação Física, v. 9, n. 16, p. 51-64, 2010. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/3826/3134. Acesso em: 10 jan. 2024.
MELO, Marcelo de Paula. Esporte e juventude pobre: políticas públicas de lazer na Vila Olímpica da Maré. Campinas: Autores Associados, 2005.
PEREIRA, Isabella Nunes. Efeituação situada: redes e empreendedorismo na Rocinha. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
PERES, Fabio de Faria et al. Lazer, esporte e cultura na agenda local: a experiência de promoção da saúde em Manguinhos. Ciência e Saúde Coletiva, v. 10, n. 3, p. 757-769, jul.-set. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232005000300032
PNUD - PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO. Movimento é vida: atividades físicas e esportivas para todas as pessoas. Brasília: Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento, 2017.
RECKZIEGEL, Ana Cecília de Carvalho; STIGGER, Marco Paulo. Dança de rua: opção pela dignidade e compromisso social. Movimento, v. 11, n. 2, p.59-73, 2005. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2868
RIBEIRO, Raphael Rajão. A várzea e a metrópole: futebol amador, transformação urbana e política local em Belo Horizonte (1947-1989). Tese (Doutorado em História, Política e Bens Culturais) - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2021.
ROLNIK, Raquel; KLINK, Jeroen. Crescimento econômico e desenvolvimento urbano: por que nossas cidades continuam tão precárias? Novos Estudos, n. 89, p. 89-109, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-33002011000100006
THOMASSIM, Luis Eduardo Cunha. Imagens da participação das crianças da periferia em projetos sociais esportivos. In: STIGGER, Marco Paulo; GONZÁLEZ, Fernado Jaime; MARTINS, Raquel Silveira (org.). Esporte na cidade: estudos etnográficos sobre sociabilidades esportivas em espaços urbanos. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2007. p. 97-115.
VEAL, Anthony J. Leisure, income inequality and the veblen effect: cross-national analysis of leisure time and sport and cultural activity. Leisure Studies, v. 35, n. 2, p. 215-240, 2016. DOI: https://doi.org/10.1080/02614367.2015.1036104
VIANNA, José Antônio. Esporte e camadas populares: a perspectiva de profissionalização. In: VOTRE, Sebastião et al. (org.) Mediação entre as ciências sociais e a educação física: a contribuição do pensamento de Hugo Lovisolo. Rio de Janeiro: Mauad X, 2009. p. 89-114.
ZALUAR, Alba. Cidadãos não vão ao paraíso: juventude e política social. São Paulo: Campinas: Escuta: Unicamp, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Movimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Movimento adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) for approved and published works. This means that authors:
- keep their copyrights and grant right of first publication to the journal; and
- as long as the authors’ names and Movimento’s initial publication rights are acknowledged, the authors may share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially).
