Teacher training in Physical Education

dialogues between art, culture and aesthetics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.128568

Keywords:

Physical education, Art, Culture

Abstract

This essay proposes to problematize other ways of thinking about the training processes and the constitution of the teaching of Physical Education teachers who work at different levels of education. It seeks to trace interweaving and intersectional dialogue among three fields: Art, Culture, and Physical Education, to bring new perspectives to teacher training and teaching work in early childhood education. It reflects art, culture and aesthetic experiences as potentialities capable of provoking teachers to make use, in their training and teaching, of strategic creations and objectifications to deal with knowledge and school daily life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Virginia Miranda Pereira, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo na linha de pesquisa Educação Física, Cotidiano, Currículo e Formação Docente. Professora da rede municipal de ensino de Vila Velha/ES.

Zenólia Christina Campos Figueiredo, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, professora Titular do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo.

Francisco Eduardo Caparroz, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo na linha de pesquisa Educação Física, Cotidiano, Currículo e Formação Docente. Professor Adjunto do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo

References

DIAS, Rosa Maria. Nietzsche, vida como obra de arte. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira: 2011.

DUARTE JR, João Francisco. Entrevista com João Francisco Duarte Júnior. [entrevista a] Carla Carvalho. Revista Contrapontos, v. 12, n. 3, p. 362-367, 2012. DOI: https://doi.org/10.14210/contrapontos.v12n3.p362-367

DUARTE JR, João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 3. ed. Curitiba: Criar, 2001.

DUBAR, Claude. A crise das identidades: a interpretação de uma mutação. Porto: Edições Afrontamento, 2006.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 49. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

HALL, Stuart. A questão da identidade cultural. Tradução de Andréia Borghi Moreira Jacinto e Simone Miziara Frangella. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

HERMANN, Nadja. Estetização do mundo da vida e sensibilização moral. Educação & Realidade, v. 30, n. 2, 2005. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/12414. Acesso em: 20 ago. 2022.

HERMANN, Nadja. Ética, estética e alteridade. 2006. Disponível em: https://www.ufsm.br/cursos/pos-graduacao/santa-maria/ppge/wp-content/uploads/sites/547/2020/01/artigo-01.pdf. Acesso em 18 ago. 2022.

JOSSO, Marie-Chistine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LARROSA BONDÌA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, abr. 2002, Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. Acesso em: 20 ago. 2022.

LOPONTE, Luciana Grupelli. Arte para a docência: estética e criação na formação docente. Education Policy Analysis Archives, v. 21, p. 25, 2013. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.v21n25.2013

LOPONTE. Luciana Grupelli. Docência artista: arte, estética de si e subjetividades femininas. 2005. 208 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2005.

LOPONTE. Luciana Grupelli. Tudo isso que chamamos de formação estética: ressonâncias para a docência. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 69, abr.-jun. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782017226922. Acesso em: 25 ago. 2022.

LOUREIRO, Robson. A experiência ética e estética em educação e linguagens: reflexões a partir da excitada sociedade do espetáculo. In: LOUREIRO, Robson; RAMALHETE, Mariana Passos; GONÇALVES, Emerson Campos (org.). Educação, experiência e formação estética: diálogos com a teoria crítica da sociedade (contemporânea) [recurso eletrônico]. Vitória: EDUFES; Rio de Janeiro: MC&G, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufes.br/bitstream/10/11977/1/LIVRO_11_Educacao_ebook_final_MENU.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.

NIETZSCHE, Friedrich. Obras incompletas. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Coleção Os pensadores)

NÓVOA, Antônio. Vida de professor. 2. ed. Porto: Porto Codex, 1995.

OLIVEIRA, Avelino da Rosa; BANDEIRA, Belkis Souza. Educação estética: uma perspectiva de emancipação. In: LOUREIRO, Robson; RAMALHETE, Mariana Passos; GONÇALVES, Emerson Campos (org.). Educação, experiência e formação estética: diálogos com a teoria crítica da sociedade (contemporânea) [recurso eletrônico]. Vitória: EDUFES; Rio de Janeiro: MC&G, 2022. p. 168-192. Disponível em: https://repositorio.ufes.br/bitstream/10/11977/1/LIVRO_11_Educacao_ebook_final_MENU.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.

PEREIRA, Marcos Villela. Educação e arte: a consolidação de um campo interminável. Revista Digital do LAV, v. 4, n. 4, p. 119–138, 2010. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.5902/198373482205

PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria: Ed. da UFMS, 2016.

PERRENOUD, Philippe. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1997.

SACRISTÁN, José Gimeno Gimeno. Tendências investigativas na formação de professores1. Revista Inter Ação, v. 25, n. 2, 2000. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/1697. Acesso em: 27 ago. 2022.

SUANNO, Marilza Vanessa Rosa. Formação cultural de professores: conhecimento e sentipensar. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE. 9, 2009. Anais... Curitiba: PUC/PR, 2009. p. 9655 – 9667.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, n. 13, p. 5-24, 2000. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1413-24782000000100002&script=sci_abstract. Acesso em 5 nov. 2022.

TEIXEIRA, Inês Assunção Castro de; LOPES, José Sousa Miguel de. A diversidade cultural vai ao cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

Published

2023-12-12

How to Cite

MIRANDA PEREIRA, V.; CHRISTINA CAMPOS FIGUEIREDO, Z.; EDUARDO CAPARROZ, F. Teacher training in Physical Education: dialogues between art, culture and aesthetics. Movimento, [S. l.], v. 29, p. e29053, 2023. DOI: 10.22456/1982-8918.128568. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/128568. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Essays