SUCH MARXIST HERITAGE IN THE RECENT DEBATE IN PHYSICAL EDUCATION IN BRAZIL

Authors

  • Alexandre Fernandez Vaz UFSC/CNPq

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.96236

Keywords:

Physical Education. Criticism. Marxism. Brazil.

Abstract

This paper analyzes aspects of the emergence and development of a Marxist approach in Brazilian Physical Education. For this purpose, it firstly reconstructs the course of the concept body culture from Europe to Brazil. Aligning with the Cold War debates and tensions, such an approach reaches the country in competition and correspondence with others, such as movement culture and movement body culture. This all makes up the Renewing Movement in Physical Education, whose main answer is the achievement of a critical Physical Education, in the context of redemocratization. In the following, the paper briefly comments on the theme of the body and its education by Marx and Gramsci, and examines some aspects of the concept of body culture in an internal view of Marxism itself. Finally, it points to a dialectical deficit and suggests, even in the framework of Marx, possibilities for interpretation and proposition of body education.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandre Fernandez Vaz, UFSC/CNPq

Alexandre Fernandez Vaz é Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, 1995) e Doutor em Ciências Humanas e Sociais (Dr. Phil.) pela Gottfried Wilhelm Leibniz Universität Hannover, Alemanha, onde estudou, entre outros, com Detlev Claussen, Andreas Trebels, Oskar Negt e Regina Becker-Schmidt. Frequentou ainda os cursos de Psicologia (UFSC, IMES) e de Sociologia, Filosofia e Psicologia Social (Universidade de Hannover). Na UFSC desde 1998, foi Coordenador Geral de Pesquisa do Centro de Ciências da Educação e membro da Câmara de Pesquisa da instituição. É professor permanente dos programas de Pós-graduação em Educação (mestrado e doutorado) e Interdisciplinar em Ciências Humanas (Doutorado), e coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea. Foi Pesquisador Visitante (Gastwissenschaftler) na Gottfried Wilhelm Leibniz Universität Hannover, no Instituto de Sociologia (Área de Trabalho: Teoria Sociológica) e desenvolveu pesquisa pós-doutoral nos Arquivos da Academia das Artes de Berlim. Desde 2006 vem atuando como Professor Visitante na Universidad Nacional de La Plata, Argentina, na Universidad de Antioquia, na Colômbia, e na Universidad de La República e na ACJ, Uruguai. Tem colaborado com instituições de pesquisa como o DAAD (Serviço Alemão de Intercâmbio Acadêmico), Fyundação Humboldt, CSIC (Comisión Sectorial de Investigación Científica Uruguay) e Secretaria de Ciencia y Tecnica (UNLP Argentina), além de CNPq, CAPES, FAPESP e outras fundações estaduais de pesquisa. É editor da Revista Brasileira de Ciências do Esporte (Qualis A2 Educação) dos Cadernos de Formação RBCE (Qualis B5 Educação) e da Contemporânea: uma quase revista, publicação destinada ao debate crítico sobre cultura e sociedade. Foi editor-adjunto da Extensio: revista de extensão da UFSC. Compôs a comissão de avaliação quadrienal dos programas de pós-graduação interdisciplinares (Câmara 2, Humanidades), na CAPES (2017). Atua eventualmente como tradutor do Alemão, do Espanhol e do Inglês ao Português. Suas principais publicações se referem à Teoria Social Contemporânea, Estética, Sociologia da Cultura e do Esporte e Processos de Escolarização, com ênfase nas experiências corporais. 

Published

2019-11-16

How to Cite

VAZ, A. F. SUCH MARXIST HERITAGE IN THE RECENT DEBATE IN PHYSICAL EDUCATION IN BRAZIL. Movimento, [S. l.], v. 25, p. e25069, 2019. DOI: 10.22456/1982-8918.96236. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/96236. Acesso em: 9 may. 2025.

Issue

Section

Focus #1