The Dance (on) stage(s) the Other: prerogatives for an aesthetic education through the creative process

Authors

  • Flávio Soares Alves USP

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.5391

Keywords:

Dancing. Kinesics. Psychoanalysis. Creativeness.

Abstract

The dance installs in the body another scene of senses that raises the creative performance and not that can be speculated about it. There, "who dance" is the Other one, making the body acting of another manner, beyond the systemic contour of Ego. Without the presence of this forged performance, the body would not pass of one ruled machine in function of something and not in favor of himself, as original movement of himself. This article intends to make a reflection about the corporal perception in the dance, trying to point out the creative performance. So, we opened a way to understand the process creative as field of corporal sensitization where the educative intervention is accomplished in the body.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flávio Soares Alves, USP

Graduado em Educação Física - Licenciatura - pela Unesp - Rio Claro (2001); Mestre em Artes pela Unicamp - Instituto de Artes (2006); Cursando Doutorado em Educação Física - Área de concentração: Pedagogia do Movimento Humano - na Escola de Educação Física e Esportes da USP. Sempre se interessou pela pesquisa em dança, na sua relação de diálogo entre a pesquisa científica e os laboratórios de experimentação corporal. Atualmente pesquisa o corpo em movimento na roda de Capoeira atento às re-invenções da subjetividade na inscrita da ginga. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Dança, Capoeira, Práticas Corporais Alternativas e Ginástica Artística, além de trabalhar também com Natação e Hidroginástica.

Published

2009-07-06

How to Cite

ALVES, F. S. The Dance (on) stage(s) the Other: prerogatives for an aesthetic education through the creative process. Movimento, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 333–354, 2009. DOI: 10.22456/1982-8918.5391. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/5391. Acesso em: 25 apr. 2025.

Issue

Section

Essays