MASCULINITY/IES IN BALLET: GENDER AND SEXUALITY IN CHILDHOOD

Authors

  • Ileana Wenetz Centro de Educação Física e Desportos (CEFD). Universidade Federal do Espirito Santo (UFES), Vitória/ES.
  • Christiane Garcia Macedo Colegiado de Educação Física (CEFIS) - Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF) PPG em Educação Fìsica

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.90474

Keywords:

Masculinity. Dancing. Gender identity. Sexuality.

Abstract

This text analyzes boys’ relationship with dance based on Feminist, Cultural and Gender Studies, focused on the case of ballet and hip-hop dancer Rodrigo and the possibilities that supported the emergence of his practice. A series of Ethnographic observations and interviews were conducted. After the discussion on gender and sexuality in childhood, we analyzed Rodrigo’s case and examined the issue of dance and masculinities, stressing that the experience took place during childhood education along with his family’s support, pointing out possible escape lines from the heteronormative standard. The work ends by reflecting on the opportunities that provided Rodrigo with access to ballet and how they help looking into the link between bodily practices and gender/sexuality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ileana Wenetz, Centro de Educação Física e Desportos (CEFD). Universidade Federal do Espirito Santo (UFES), Vitória/ES.

Licenciada em Educação Física pela Facultad de Educación y Salud (FES/IPEF) Argentina. Especialista em Pedagogia do Corpo e da Saúde pela EsEF/UFRGS. Mestre e Doutora em Ciências do Movimento Humano pela EsEF/UFRGS. Pós-doutora no Programa Interdisciplinar de Ciências Humanas da UFSC. Professora Adjunta do Departamento Ginástica do Centro de Educação Física e Deportes da Universidade Federal de Espirito Santo (UFES). Professora da Pós-graduação em Psicologia Institucional (UFES). Participante do Laboratório de Estudos em Educação Física (LESEF) da UFES e participante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Sexualidade (GEPSS). Tem experiência na área de Educação Física escolar, Estudos antropológicos na Educação Física, Estudos Culturais e Gênero. Metodologia do Ensino. Atuando nos seguintes temas: corpo, gênero, lazer, crianças e brincadeiras

Christiane Garcia Macedo, Colegiado de Educação Física (CEFIS) - Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF) PPG em Educação Fìsica

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Goiás (2007), mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2012) e doutorado em PPG em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2017). Atualmente é professora adjunta do Colegiado de Educação Física e do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Vale do São Francisco , atuando principalmente nos seguintes temas: história, educação física, memória, dança e centros de memória.

Published

2019-12-07

How to Cite

WENETZ, I.; MACEDO, C. G. MASCULINITY/IES IN BALLET: GENDER AND SEXUALITY IN CHILDHOOD. Movimento, [S. l.], v. 25, p. e25081, 2019. DOI: 10.22456/1982-8918.90474. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/90474. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles